Du er her

  • Hjem
  • /
    Nye tiltak mot London-bussulykker

Nye tiltak mot London-bussulykker

Et system som sørger for at bussen selv registrerer en farlig situasjon og dermed bremser kan bli tatt i bruk for å få ned antallet ulykker der busser i London er involvert.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Transport for London (TfL), den offentlige enheten med ansvar for transportsystemet i britenes hovedstad, har offentliggjort planer om utprøving av flere nye sikkerhetstiltak.

Blant det som skal testes i tillegg til systemet for automatisk nødbremsing, er lyd- og lyssignaler som forteller fotgjengere og syklister at en buss er i nærheten, nye bussfronter som kan gi redusert skadeomfang ved kollisjon, dessuten nye sladrespeil som gir sjåføren bedre oversikt.

For å forhindre at passasjerer faller og blir skadd eksempelvis ved bråstopp, er det inne i bussene aktuelt med nye typer gulvbelegg samt designforandringer av typen mer avrundede hjørner og kanter.

Transportsystemet i London, der den røde bussen spiller en sentral rolle, byr på tusener av busser, millioner av daglige busspassasjerer og titalls daglige bussulykker, hvorav et lite mindretall medfører alvorlige personskader og tap av menneskeliv.

Avisen Evening Standard skrev høsten 2015, basert på da nypublisert statistikk, at ulykker med London-busser involvert hadde krevd ett menneskeliv i gjennomsnitt hver tredje uke i løpet av en foregående periode på åtte år.   

To år tidligere meldte kringkasteren BBC at statistikk fra en foregående periode på fem år fortalte at 1889 personer var blitt alvorlig skadd eller drept i ulykker der London-busser var innblandet.

Det betød, fastslo BBC, at det var snakk om i snitt én alvorlig London-bussulykke pr. dag.

I forbindelse med den forestående testingen av nye sikkerhetstiltak viser TfL til at Londons borgermester Sadiq Khan tidligere i år lanserte en nullvisjon der ett av målene er at ingen skal bli drept ombord i eller av en London-buss i 2030.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS