Du er her

Også britene skal sykle og gå mer

Nordmennene er definitivt ikke de eneste i verden som ifølge offentlige budskap skal sykle mer og gå mer. Ta britene som et annet eksempel…

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

foto. sykkel.Britiske transportmyndigheter har offentliggjort en ny langtidsstrategi  som skal stimulere til mer sykling og gåing.

«Det naturlige valget»

«Den nye strategien har en klar ambisjon om at innen 2040 skal det å komme seg frem på sykkel eller til fots være det naturlige valget for kortere reiser, eller som del av en lengre reise», skriver Department for Transport.

Strategien inkluderer «ambisjoner om doble syklingen, reversere tilbakegangen i gange, redusere andelen av syklister som blir drept eller alvorlig skadet og øke antallet barn som går til skolen» – det hele ved hjelp av «sikker og attraktiv infrastruktur.»

Ifølge departementet innebærer strategien en omlegging fra kortsiktig til langsiktig finansiering av tiltak for sykling og gange.

Til alles beste …

Robert Goodwill, statssekretær, uttaler at strategien vil komme hele samfunnet til gode, ved at den vil stimulere økonomien, være helsebringende, redusere køer og forbedre luftkvaliteten.

Tålmodighet og holdningsendringer på mange hold må til for å lykkes, ifølge Goodwill, og som han sier: «Vi er fast bestemt på å gjøre dette landet til en syklende og gående nasjon, sammenlignbar med de aller beste i verden.»

Departementet søker nå innspill, med 23. mai som frist, fra den som måtte ha noe på hjertet i sakens anledning, og til sommeren skal det offentliggjøre en mer endelig versjon av den nye strategien. En uavhengig, rådgivende ekspertkomité skal, med tanke på det videre arbeidet, være etablert innen oktober.

Lokal skreddersøm

Lokale interesser vil ifølge departementet få støtte «til å gjøre hva de gjør best – identifisere og etablere individuelle og skreddersydde tiltak som passer deres egne lokale områder», mens regjeringen skal føre an med rammeverk og se til at kunnskaper og god praksis blir utvekslet mellom ulike interesser.

Parallelt med den nye strategien har departementet offentliggjort en rekke eksempler på hva lokale myndigheter allerede har gjort for å etablere god sykkelinfrastruktur.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI
ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE
ABONNERE
TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS