Du er her

Seig kamp mot dødsulykkene

Mindre krevende å gå fra høye til lavere enn å gå fra lavere til enda lavere antall omkomne i trafikken … Nettopp offentliggjorte 2015-tall fra Frankrike gir en ny indikasjon på at ja, slik forholder det seg.

Av SAMFERDSEL

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

De nye, foreløpige tallene forteller om 3464 trafikkomkomne i Frankrike i fjor, opp fra 3384 i 2014 – og fra 3268 i 2013. Frankrike har en befolkning på rundt 66 millioner mennesker.

Dårligere tall to år på rad, altså, etter at de offisielt registrerte tallene over trafikkomkomne hadde falt kontinuerlig gjennom tolv år – fra langt over 8000 i 2001.

18 000 omkomne i 1972

Også tidligere hadde tallene falt, om enn ikke hele veien fra år til år, fra rekordmange trafikkomkomne i 1972, da tallet var oppe i rundt 18 000.

Det franske trafikkbildet var veldig annerledes den gangen: Langt færre motorkjøretøyer, men både kjøretøyene og veiene var mindre sikre enn dagens, og jeg-kjører-som-jeg-vil-holdningen var mer utbredt; det var mindre fokusering på fartsgrenser og ruspåvirkning.

Nå gjør franske nyhetsmedier et nummer av at det er første gang på 35 år at det årlige antallet trafikkomkomne har steget to år på rad.

Fart, rus, mobiltelefon …

Mens innenriksminister Bernard Cazeneuve i et intervju med avisen Le Parisien poengterer at trafikken på franske hovedveier i fjor viste vekst, og at antallet alvorlige trafikkulykker faktisk falt, fremholder han at den nye økningen i antallet omkomne kan sees i sammenheng med at franskmennene de par siste årene har vist en tendens til å kjøre fortere enn før.

Andre viktige årsaker ser Cazeneuve i sjåfører som kjørte under påvirkning av alkohol og narkotika, dessuten i sjåfører som var opptatt av mobiltelefoner og dashbord-skjermer fremfor av trafikkbildet forut.

Mer fart, mye ruspåvirket og åndsfraværende kjøring, altså – til tross for at myndighetene i de senere år har slått stadig sterkere ned mot slikt.

Milliardslukende ulykker

Mens Frankrike i tidligere år har sett sterke fall i dødstallene etter at eksempelvis setebeltebruk ble påbudt og fartsradarer for alvor ble tatt i bruk, ser Cazeneuve nå at tiden for sterkt virkningsfulle enkelttiltak er forbi – og at nærmest kirurgisk målrettede tiltak av mange typer må til for å få ned tallene.   

Målsettingen om at Frankrike i 2020 skal være nede i under 2000 årlige trafikkomkomne, står fast, ifølge Cazeneuve.

Le Parisien anslår at trafikkulykker årlig koster det franske samfunnet rundt 50 milliarder euro.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI
ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE
ABONNERE
TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS