Samtidig poengterer studien at smart bruk av selvkjøringsteknologi kan bidra til mer bærekraftig mobilitet.
Studien, utført av COWI og PTV, har fokusert på hvordan selvkjørende biler og småbusser kan tenkes å forandre transportbildet i byer.
Endre Angelvik, direktør for mobilitetstjenester i Ruter, fremholder i en nyhetsmelding i dag at funnene i studien gir viktig kunnskap for folk som arbeider med by- og regionsutvikling og mobilitet.
«Vi er ganske sikre på at vi vil se mer av selvkjørende busser i transporttilbudet i nær fremtid, også i Oslo og Akershus», sier Angelvik, som tilføyer:
«Spørsmålet er i hvilket omfang, hvilken betydning dette kan ha og hvordan det vil påvirke reisemønster og bilbruk.»
Ruter er nå i ferd med å dra i gang utprøving av selvkjørende busser som en integrert del av sitt kollektivtilbud.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen