Testen skal kommende tirsdag finne sted på – og samtidig markere åpningen av – den såkalt intelligente E8-veistrekningenen fra Skibotn i Troms til grensen mot Finland.
I den aktuelle typen vogntog-tog er vogntogene etter det første i rekken koblet til det første, ved hjelp av radar- og kamerateknologi, i den hensikt å oppnå gevinster, ikke minst i form av redusert luftmotstand og dermed redusert drivstofforbruk.
«Gevinstene ved platooning avhenger av mer enn teknologi», sier utviklingsdirektør Mika Sorvisto i det finske logistikkonsernet Ahola Transport, som spiller en nøkkelrolle i testopplegget. Han viser til at god koordinering kommer i tillegg, «slik at vi sørger for at mange nok biler kjører samme strekning til samme tid og kan legge seg i en platoon.»
Flere gevinster i sikte
Prosjektleder Christian Bergstrand i den svenske lastebilprodusenten Scania, en annen nøkkelrolleinnehaver, peker på at platooning på litt sikt kan gi flere gevinster. «Det er ikke utenkelig at vi etter hvert krever så lite av sjåførens oppmerksomhet at tiden et vogntog ligger som bil to eller tre i platoonen, ikke trenger å regnes som kjøretid.»
Berstrand ser norske vinterveier som en perfekt testarena «fordi de ikke er like enkle å kjøre på som veier nede på det europeiske kontinentet. Det stiller krav til teknologien som platooning baserer seg på.»
Den tre vogntog lange konvoien som skal testes i Troms skal sende informasjon i sanntid til en kontrollsentral med koordineringsansvar.
Et par års arbeid med å utvikle den intelligente veien i Skibotndalen nærmer seg slutten, ifølge Statens vegvesen. Den aktuelle veibiten er forsynt med høyteknologisk utstyr og figurerer som en nasjonal teststrekning for utvikling og testing av intelligente transportsystemer (ITS).
En «forskningsstasjon med asfalt»
«Enkelt sagt har vi bygd en 40 kilometer lang forskningsstasjon med asfalt», sier Gunn Sissel Dobakk, prosjektleder i vegvesenet. «Her legger vi til rette for å samle inn store mengder data om trafikk, vær og føreforhold på en svært værutsatt vei.»
Dobakk poengterer at vegvesenet ser det som viktig å legge til rette for at også andre kan bruke den teknologiske infrastrukturen og dataene som samles inn der. «Det er en del av Statens vegvesens samfunnsansvar å bidra til denne typen innovasjon», sier hun.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen