Du er her

  • Hjem
  • /
    Med et ønske om å bidra positivt

Unge forskere:

Med et ønske om å bidra positivt

Forsker, bare en jobb, enkelt og greit? Vel, forsker Paal Brevik Wangsness gir inntrykk av at en viss grad av idealisme er en drivende faktor

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Paal har noen favoritter, se dem gjerne som anbefalinger: Doing Good Better (faglitteratur, av William MacAskill); Freedom (skjønnlitteratur, av Jonathan Franzen); EconTalk (podcast, ved Russ Roberts). Foto: F. Dahl.

Paal Brevik Wangsness, Oslo-mann av 1986-årgang …

Han er master i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo (UiO), tidligere konsulent i globalt aktive PwC (PricewaterhouseCoopers) og nå, fra tre år tilbake, ansatt som forsker i TØI (Transportøkonomisk institutt).

«Jeg er veldig fornøyd med det valget», sier Paal om å ha valgt å takke ja til et jobbtilbud fra Oslo-lokaliserte TØI, der han arbeider i avdelingen for økonomi og logistikk.

Et jobbvalg på øverste hylle

Det hører med til historien at han selv innhentet tilbudet:

Paal henvendte seg til TØI – uten der og da å ha sett noen ledig TØI-stilling utlyst – med melding om at han gjerne ville ha arbeid der, hvilket medførte et lite kryssforhør og dernest, altså, dette jobbtilbudet.

Da Paal kom til TØI, hadde han tilbragt nær tre år i PwC Norge, der han arbeidet med ulike typer oppdrag som gjaldt eksempelvis nytte-kostnadsanalyser og kvalitetssikringer av offentlige investeringer.

«Men så ønsket jeg meg et større miljø for samfunnsøkonomi (større enn den delen av PwC han satt i, red. anm.). Jeg hadde lyst til å jobbe mer med miljøøkonomiske spørsmål, og da sto TØI høyt på listen.»

Paal gjør det klart at han allerede i studietiden hadde et visst kjennskap til TØI. «For samfunnsøkonomistudenter på Blindern er TØI et forholdsvis kjent institutt», forklarer han.

Norsk-amerikansk studietid

Arbeidet med mastergraden i samfunnsøkonomi ved UiO i 2005–2011 inkluderte et utvekslingsopphold, ett semester langt, ved University of Minnesota og var avbrutt av hans førstegangstjeneste i Hans Majestet Kongens Garde.

Paal husker semesteret i USA som «en strålende opplevelse.» Det ga ham nye perspektiver, forklarer han, nye bekjentskaper og en velkommen avstand til hverdagen hjemme i Oslo.

Med sine nå tre år bak seg i TØI – eller på TØI, som det gjerne heter der i huset – har Paal for lengst gått seg varm som forsker, men ifølge ham selv uten å gå seg lei, for som han sier om sin arbeidsdag: «Jeg har det gøy.»

Han forklarer det med at han kan fordype seg i interessante prosjekter, at han finner det inspirerende å arbeide sammen med andre forskere, i og utenfor TØI, og at det er spennende å komme på nært hold av folk som er blant de beste i faget å regne. «Det er kult å møte stjernene i transportøkonomifaget på konferanser, for eksempel den årlige konferansen i regi av ITEA (International Transport Economics Association, red. anm.).»

I gang med en doktorgrad

Det han nå for tiden finner aller mest spennende ved TØI-hverdagen, er hans eget doktorgradsarbeid, som har arbeidstittelen «Optimale og mulige policyer for transport- og elmarkedet» –  og som han har anledning til å drive frem som en del av TØI-jobben.

Doktorgradsarbeidet er i praksis en del av et omfattende prosjekt – Electrification of Transport: Challenges, mechanism and solutions (ELECTRANS) – som er hovedsakelig finansiert via Norges forskningsråds program ENERGIX og i tillegg har noen offentlige og private aktører som økonomiske medspillere.

ELECTRANS ser nærmere på, kort sagt, hvordan elektrisitetsmarkedet og transportmarkedet blir mer sammenvevd når man får en større andel elektriske kjøretøyer, og på hva fornuftig politikk vil være i et slikt scenario. Her er miljø, klima og store penger involvert.

TØI, representert ved Paal og noen av hans kolleger, deltar sammen med andre forskningsmiljøer i ELECTRANS, som innebærer finansiering av Paals doktorgradsarbeid.

Paal ser denne finansieringen «som en investering i forsknings-Norge» og gir klart uttrykk for at har ambisjoner om å vise seg finansieringen verdig, ved å levere et godt arbeid.

En som lytter når Paal snakker om sitt arbeid som forsker, ikke minst om elektrifisering av transporten, kan få inntrykk av at han er sterkt opptatt av en utvikling i grønn retning. Konfrontert med dette, sier han:

«Jeg er ikke fanatiker, men jeg ønsker å utgjøre en positiv forskjell gjennom solid forskning.»

Les også:

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS