I OECDs siste landvurdering av Norge ble transportpolitikken viet en særlig plass. Der fant de mye positivt, men var kritiske til hvordan transportprosjekter prioriteres.
Den flytekniske og flyteoretiske kompetansen som kreves av flygerne i utdannelse og yrke er svært høy. Men hvordan står det til med krav om lederkompetanse?
Private og offentlige kjøpere av transporttjenester må motiveres til å ta et ansvar for sikker transport, «ikke bare for å ivareta sitt eget omdømme, men også med tanke på å bidra til felles nasjonale mål», skriver kronikkforfatterne.
Artikkelforfatteren, en internasjonalt anerkjent trafikksikkerhetsforsker, kom under faglige observasjoner i Bangkok frem til at motorsyklistene i denne storbyen alt i alt «oppførte seg ansvarlig og lovlydig i trafikken.»
Det har senket seg et ekkokammer av ønsketenkning over hele det klimapolitiske ordskiftet. Det er lite rom for faglige innvendinger mot realismen i målene eller fraværet av mål-middel-analyse. Men det er usannsynlig at vi kan nå klimamålene uten en åpen og fordomsfri virkemiddelanalyse og -debatt.
Smart er et trendy ord i transportsektoren for tida – både byene og transportsystemene skal helst være smarte. Men hva betyr det egentlig?
Bildeling er blitt mer aktuelt de seinere år. Bildeling betyr at flere personer/hushold deler et antall biler som eies av et foretak eller av andre privatpersoner.
Klimagassutslippene fra transport kan reduseres på mer eller mindre kostbare måter. Det minst aktuelle er reduksjon i folkemengde, inntekt eller mobilitet. Overføring til andre og/eller større transportmidler er litt mindre smertefullt. Men det store potensialet knytter seg til forbedring av selve kjøretøyene og deres drivstoff.
Selv om de fleste korte ferjesamband har blitt erstattet av broer og tunneler, planlegges det også i dag flere store ferjeavløsningsprosjekter. Erfaring fra tidligere prosjekter viser at trafikkveksten kan bli stor når ferjer erstattes av bro eller tunnel.
Elektrifisering av kjøretøyparken i Norge går i rekordraskt tempo målt mot hva som skjer internasjonalt, fastslår Lasse Fridstrøm i denne artikkelen, men «neppe raskt nok til at de hårete målene kan nås».
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern