DEBATT: Kostnadseffektiv godstransport til utlandet er viktig for Norge, poengterer Paul Barkve i dette innlegget, der han går inn for en god veiforbindelse – via broer – mellom E134 vest for Drammensfjorden og Vassumkrysset på østsiden av Oslofjorden.
Det har vært en økende fokusering på distraksjoner på veien som ulykkesårsak. Dette blir tematisert i publikasjoner slik som den nylig publiserte TØI-rapporten av Sagberg mfl. (2016). I min masteroppgave i sosialpsykologi ønsket jeg å forklare og bidra til å redusere distraksjoner blant bilførere.
Dersom forslaget til Statsbudsjettet 2018 blir vedtatt, har CO2-avgiften doblet seg siden 2013. Avgiften vil da være på 1,22 kr pr. liter fra 2018.
Bymiljø- og byvekstavtalene framheves som et av statens viktigste redskap for å nå nullvekstmålet. Men hvordan skal de forskjellige avtalene som nå inngås mellom norske byområder, fylker og stat forstås?
Sjarmen ved et godt motorløp, vil mange si, er den overdøvende motorstøyen og lukten av drivstoff og svidd gummi. Sommeren 2014 ble det første løpet i det internasjonale Formular E-mesterskapet kjørt, og her var det hverken motorstøy eller bensinlukt, for dette mesterskapet er basert på 100 prosent elektriske racerbiler.
«En samfunnsøkonomisk analyse forteller oss at vi har for få skadde og drepte i trafikken», skriver Rune Elvik i denne artikkelen.
Ordet robust brukes vel mye i NTP-dokumenter, fremholder Arvid Strand i denne kommentaren.
Minutter telles, sekunder telles. Det skjer i det private, det skjer i arbeidslivet – i effektivitetens navn. Det kan gi noen ikke udelt gode resultater.
Et stort flertall tilkjennegir altruistiske motiver, altså omtanken for andre, for sin betalingsvillighet for vegtrafikksikkerhetstiltak, viser en ny dataanalyse utført ved TØI og NMBU.
«Staten har tatt grep gjennom Avinor. Denne modellen bør overføres til havnene. Staten bør snarlig opprette et havnenes Havinor ved sjøfartens egen transportetat, Kystverket», skriver Tor Arne Borge og Kenneth Erdal.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern