Harald Minken ser i dette innlegget med kritisk blikk på en TØI-rapport om konsekvensene av stengningen av to av fire felt i Brynstunnelen i Oslo. «Svakhetene er så store at en bør vurdere å gi ut en revidert utgave», skriver han.
Flere norske bompengeprosjekter sliter med inntjening og dermed sviktende inntektsgrunnlag. Det er ofte en sammensatt rekke av årsaker til at lokale myndigheter varsler at disse samferdselsprosjektene står i fare for ikke å kunne gjennomføres som planlagt.
Samvirkende ITS (intelligente transportsystemer) kan bidra til å løse en rekke transportutfordringer knyttet til miljø, effektivitet og sikkerhet. Europeiske byer er blant dem som har transportutfordringer å løse, og de er dermed sentrale med tanke på å øke bruken av samvirkende ITS.
Jo tidligere støjforhold inddrages i planlægning af nye veje, jo mere effektivt og jo billigere kan støjproblemerne normalt håndteres! Dette er den røde tråd i den nye ON-AIR håndbog som præsenteres i denne artikel.
Arvid Strand ser i denne kronikken med kritisk blikk på regjeringens prioritering av vegprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029. Nå, like før NTP-en skal behandles i Stortinget, fastslår Strand at prioriteringen er markert annerledes – og det uten klare begrunnelser – enn den transportetatene hadde lagt opp til.
Over 100 millioner av skattebetalernes penger er brukt på å gjøre siste del av E6 gjennom Gudbrandsdalen klar til utbygging. Alt er klart. Regjeringa sier stopp.
Statens vegvesen bommet da det skulle legges frem utregninger av bompengegrunnlaget for samferdselsprosjekter på Vestlandet til grunnlagsdokumentet for den nye NTP-en.
«Nyskapningen Barnas transportplan er å anse som et spill for galleriet», skriver TØI-forsker Arvid Strand i denne kommentaren. «Samferdselsdepartementet nøyer seg med å referere allerede etablerte, velmente mål, heller enn å presentere et kunnskapsgrunnlag om hva det er vi står overfor av utfordringer.»
Forslaget om å legge ned Utrykningspolitiet er uklokt, mener trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik. Uten UP vil det i hans vurdering bli tilnærmet slutt på fartskontroller og annen kontroll i trafikken.
En eller annen form for uoppmerksomhet hos førere av motorkjøretøy bidrar til rundt 30 prosent av dødsulykkene i veitrafikken i Norge, viser en gjennomgang TØI har gjort av ulykkerapporter.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern