Det foreløpige tallet på drepte i trafikkulykker i 2016 er 135. For ett år siden var det foreløpige tallet 125, som ble nedjustert til et endelig tall på 117 drepte i 2015, det laveste tallet siden 1947.
På den ene siden av gaten – si eventuelt gata – står det Fagerborggaten, på den andre siden står det Fagerborggata. Det dreier seg tilsynelatende om samme gate.
Foto: F. Dahl
Vi får ofte spørsmålet: Hvor mye koster trafikkulykkene samfunnet? De siste årene har vi svart 25–30 milliarder kroner per år. Svaret blir, som jeg har forsøkt å forklare tidligere i Samferdsel, som regel misforstått.
Flere aktører i luftfarten har uttrykt bekymring over at effektivitetspress kan øke faren for menneskelige feil som kan true flysikkerheten. Ulykkes- og hendelsesstatistikken til Luftfartstilsynet (LT) er imidlertid ikke detaljert nok til å levere tallmaterialet som er nødvendig for å studere denne sammenhengen.
Denne artikkelen dreier seg om bedømmelse av og tilbakemelding om innleverte tilbud i offentlige anbudsprosesser. Den berører dermed praksis ved forvaltning av store offentlige ressurser; en praksis som etter det jeg kan se, ikke foregår på en betryggende måte i dag.
Debatten om statsbudsjettet for 2017 har budt på mange og motstridende påstander om klimagevinstene. Samferdselsforskningen har en god del å by på for den som vil skifte sol og vind mellom debattantene. Kronikkforfatteren rydder opp i forvirringen.
Når ulike prognoser for en flyrute mellom en mulig ny lufthavn på Helgeland og Oslo Lufthavn spriker mellom 85 000 og 400 000 passasjerer årlig, sier det seg selv at lønnsomheten vil bli svært forskjellig avhengig av hvilket tall som benyttes, poengterer artikkelforfatterne.
Etter å ha lest en brosjyre utgitt av Statens vegvesen, leverer TØI-forsker Arvid Strand i denne kommentaren noen spørsmål – og noen forbedringsforslag.
Opp gjennom årene har vinteren i Oslo budt på vanskelige forhold for både syklister, i den grad syklister har vært å se, og fotgjengere. Snø, slaps, hålke … Mange mennesker har helst holdt seg innendørs.
«Everybody knows» er en tankevekkende tekst, skrevet av nylig avdøde Leonard Cohen. Han hadde neppe særlig mange samferdselstanker i hodet da han skrev den, men han tar tak i noe som også angår samferdselsforskning ...
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern