Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • NTP løser ikke floken, en plan B må komme

    Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.

  • Europeiske storbyer:

    Lovende utvikling for elkjøretøyer i bylogistikk

    Kjøretøyer med kraftigere batteripakker og bygging av flere hurtigladestasjoner i bysentra vil åpne nye muligheter for bruk av elektriske kjøretøyer i bylogistikk, fremholder artikkelforfatterne.

  • Sanner ignorerer egne nasjonale retningslinjer

    Denne uken (30. august 2017) besluttet kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner at et handelsområde noen kilometer utenfor Førde sentrum skal få anledning til å utvide salgsarealet.

  • Autonomous shipping:

    Don’t miss the boat

    Denne artikkelen – og beskrivelsen, under artikkelen, av PortXL – er tidligere publisert på Port of Rotterdam’s hjemmeside. Red.

     

    The Norwegian company Yara is currently building a full-electrical container ship fitted with an autonomous control system: the Yara Birkeland.

  • Bred satsing på å informere trafikantene

    Da Smestadtunnelen og Brynstunnelen ble rehabilitert, gjennomførte Statens vegvesen (SVV) ­– etter hvert med bistand fra et marketingbyrå – en bred informasjonskampanje for å informere Oslo-trafikantene om arbeidene og konsekvensene for trafikkavviklingen. Etter å ha vurdert kampanjen, mener artikkelforfatterne at SVV «i stor grad» lyktes med å nå ut til trafikantene.  

  • Fergefri E39 presser ut andre veiprosjekt

    En fordobling av kostnaden knyttet til regjeringens megaprosjekt Fergefri E39 skyver flere titalls andre veiprosjekter ut. Dette er uakseptabelt, det nye Stortinget må se på prioriteringene på nytt.

  • Oslos bompengereform – et lovende kompromiss

    Den forstående bompengereformen i Oslo er planlagt for å tilføre Oslopakke 3 større inntekter. Men helt uavhengig av hva inntektene brukes til, er reformen faktisk en lovende kombinasjon av vegprising og klimapolitikk som fortjener internasjonal oppmerksomhet. Det er likevel rom for å finne enda bedre løsninger.

  • Skader syklister seg så mye at sykling bør frarådes?

    Det er et politisk mål at flere skal gå eller sykle. Men ferdsel til fots eller på sykkel er farlig. Skaderisikoen er mye høyere enn hvis man kjører bil. Er den så høy at sykling bør frarådes?

  • Nye standarder bidrar:

    Tilgjengelig og forutsigbar persontransport

    Interesseorganisasjoner for personer med nedsatt funksjonsevne har deltatt i utviklingen av nye standarder som skal gjøre persontransporten mer tilgjengelig og forutsigbar for passasjerene, fastslår Rudolph Brynn.

  • Tidsdifferensierte takster:

    Vinn-vinn for kollektivtransporten

    Tidsdifferensierte takster i kollektivtransporten kan gi både flere passasjerer og reduserte tilskuddsbehov, ifølge en analyse utført av Urbanet Analyse for Samferdselsdepartementet.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS