Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.
Kjøretøyer med kraftigere batteripakker og bygging av flere hurtigladestasjoner i bysentra vil åpne nye muligheter for bruk av elektriske kjøretøyer i bylogistikk, fremholder artikkelforfatterne.
Denne uken (30. august 2017) besluttet kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner at et handelsområde noen kilometer utenfor Førde sentrum skal få anledning til å utvide salgsarealet.
Denne artikkelen – og beskrivelsen, under artikkelen, av PortXL – er tidligere publisert på Port of Rotterdam’s hjemmeside. Red.
The Norwegian company Yara is currently building a full-electrical container ship fitted with an autonomous control system: the Yara Birkeland.
Da Smestadtunnelen og Brynstunnelen ble rehabilitert, gjennomførte Statens vegvesen (SVV) – etter hvert med bistand fra et marketingbyrå – en bred informasjonskampanje for å informere Oslo-trafikantene om arbeidene og konsekvensene for trafikkavviklingen. Etter å ha vurdert kampanjen, mener artikkelforfatterne at SVV «i stor grad» lyktes med å nå ut til trafikantene.
En fordobling av kostnaden knyttet til regjeringens megaprosjekt Fergefri E39 skyver flere titalls andre veiprosjekter ut. Dette er uakseptabelt, det nye Stortinget må se på prioriteringene på nytt.
Den forstående bompengereformen i Oslo er planlagt for å tilføre Oslopakke 3 større inntekter. Men helt uavhengig av hva inntektene brukes til, er reformen faktisk en lovende kombinasjon av vegprising og klimapolitikk som fortjener internasjonal oppmerksomhet. Det er likevel rom for å finne enda bedre løsninger.
Det er et politisk mål at flere skal gå eller sykle. Men ferdsel til fots eller på sykkel er farlig. Skaderisikoen er mye høyere enn hvis man kjører bil. Er den så høy at sykling bør frarådes?
Interesseorganisasjoner for personer med nedsatt funksjonsevne har deltatt i utviklingen av nye standarder som skal gjøre persontransporten mer tilgjengelig og forutsigbar for passasjerene, fastslår Rudolph Brynn.
Tidsdifferensierte takster i kollektivtransporten kan gi både flere passasjerer og reduserte tilskuddsbehov, ifølge en analyse utført av Urbanet Analyse for Samferdselsdepartementet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern