Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Klartekst om jernbanen

    Går det som regjeringen ønsker, vil det i årene fremover bli satset store offentlige penger på den norske jernbanen, det vil si sporene og selve togtrafikken. Dette er et godt eller ikke godt budskap å motta, avhengig av ørene som lytter.

  • Bergen klar for en ny bybanelinje

    Sent i februar løp høringsfristen for neste utbyggingstrinn av Bybanen i Bergen ut. På mange måter markerer det begynnelsen på selve prosjekteringen og igangsettelsen av det som skal bli en helt ny lettbanelinje i Bergen.

  • Drosjer – forvirring, fag og politikk

    «Det er få gode argumenter for å ha en streng regulering av forhåndsbestilte turer, men det er flere gode argumenter for å ha en streng regulering av turer praiet på holdeplass eller gata», skriver Jørgen Aarhaug i dette Nærblikket.

  • Oslofjordforbindelsen:

    Bygg bro – glem tunnel!

    Syv tungvektere innen samferdsel og logistikk går i dette innspillet inn for bro fremfor en ny tunnelløsning på tvers av Oslofjorden.

  • Brexit fra mars 2019:

    Nye spilleregler for europeisk luftfart

    «SAS står foran vanskelige valg de neste to årene», skriver Einar Sørensen i dette innlegget, idet han viser til at selskapet satser i Irland i en tid da Brexit betyr at «europeisk luftfart er preget av stor usikkerhet.»

  • Alternative fakta om jernbane

    Det er ikkje berre Trump som støttar seg til såkalla alternative fakta. Det har Samferdsledepartementet, som eig NSB, gjort gjennom tiår med utruleg effekt.

  • ITF med sammendrag på Norsk av ITF Transport Outlook 2017

    Truende CO2-utslipp

    Sterkt voksende fraktvolumer, mye mer veitransport, kraftig vekst i flypassasjertrafikken … International Transport Forum (ITF), der Norge er blant deltagerne, ser noen utviklingstrekk som kan forhindre at målene i klimaavtalen fra Paris blir nådd

  • Ny stamvei Oslo–Bergen:

    Nå eller aldri!

    Det er nå eller aldri! Skal Norge endelig få en skikkelig hovedvei mellom landets to største byer? En slik vei vil gi raskere og billigere transport – og dermed helt nye muligheter.

  • Forskning og politikk

    Det rødgrønne byrådet i Oslo vil bruke 10 millioner kroner på å subsidiere folk som har råd til å kjøpe elsykler til 20.000–50.000 kroner. Det er dårlig fordelingspolitikk, og det er kostbar klimapolitikk.

  • Mangelfull informasjon om T-baneforsinkelser:

    Et lavmål det er umulig å underskride

    T-banen i Oslo har ikke hatt en god uke. Det begynte med signalfeil allerede på søndag og har fortsatt jevnt og trutt med diverse problemer hver eneste dag.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS