Den foreslåtte insentivordningen for mer gods på sjøen «vil bidra til å løse framtidens kapasitetsutfordringer for eksport av norsk sjømat, samtidig som den vil redde liv og redusere antall trafikkskadde», skriver forfatterne av dette innlegget.
Prosjektet «Spontan samkjøring», som tok tak i den enorme utfordringen vi har med hensyn til å fjerne rushet rundt de store byene, har fått en feil og ufortjent negativ fremstilling.
Transportetatene er i gang med en ny reisevaneundersøkelse (RVU). Også i denne omgang skal den baseres på spørreundersøkelser. Denne artikkelen vil drøfte mulighetene for å erstatte spørreundersøkelsene med andre datakilder, eksempelvis Big Data.
Veivesenets satsing på et samkjøringsprosjekt i Bergen nådde ikke målene som var satt for prosjektet. Etter ni år og 45,5 millioner kroner ble prosjektet «Spontan samkjøring» lagt dødt tidligere i høst.
«Det er naturlig nok svært vesentlig at bestillerkompetansen i det offentlige er god», skriver Arvid Strand i denne kommentaren, og han tilføyer: «Det er den dessverre ikke alltid. Det kan derfor være en betydelig risiko ved den utvidelsen av nedre grense for tilbud som nå skal gjennomføres.»
«Forsøk på lukket bane viser at kapasitet på en tilfart i en rundkjøring kan økes med 25–30 % dersom sjåførene samarbeider bedre», skriver artikkelforfatterne.
Donald Trump, valgt til ny president i USA, har mer enn andre varslet en sterk satsning på nasjonalt, amerikansk næringsliv. Det kan ramme luftfarten mer enn andre fordi luftfart er et ektefødt barn av globalisering og fri konkurranse de siste 20 årene.
En ny og stor datainnsamling i regi av TØI bekrefter hypotesen om at hastigheten man sykler med avhenger av både personegenskaper, reisehensikt, infrastruktur, topografi og type sykkel.
Donald T. har tidligere snakket om å bygge en mur mot Mexico. I sin seierstale vektla han bygging, mer presist gjenoppbygging, av noe annet – av amerikanske veier, broer, tunneler, flyplasser … Det er nesten så vi har lyst til å be ham skrive en kronikk her på Samferdsel – om transportinfrastruktur.
Foto: Michael Vadon/Wikimedia Commons
Bedre veger som avløser ferjeforbindelser kan bidra til å nå målet om å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Det gjelder særlig prosjekter som fører til en vesentlig kortere reisetid inn til byområder, viser en studie av befolkningseffekter som følge av ferjeavløsningsprosjekter.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern