DEBATT: I debattinnlegget «Holdeplassavstand – en gang til» kritiserer Harald Minken fra Transportøkonomisk institutt det metodiske grunnlaget for vår beregning av optimal holdeplassavstand. Vi svarer her på kritikken ved å presisere metoden og forutsetningene som danner grunnlaget for Minkens innlegg.
Varetransporten greier stort sett å tilpasse seg redusert fremkommelighet når tunneler i hovedvegnettet i Oslo rehabiliteres. Likevel ser vare- og lastebilsjåfører at forholdene i en slik situasjon kan bli lagt bedre til rette for varetransporten og annen næringstransport.
I artikkelen «Færre holdeplasser, flere reisende» som Mari Betanzo og Kristine Wika Haraldsen fra Urbanet Analyse publiserte på samferdsel.toi.no 5. oktober, bygger forfatterne videre på det metodiske opplegget i Norheim mfl. (2011).
Når Kjell Werner Johansen i denne kommentaren kommer inn på bompenger, skriver han: «Flere forhold minner skremmende om TV3-programmet Luksusfellen – det må være på høy tid å tenke godt igjennom hvordan vi skal finansiere vegene framover!»
Hålogalandsbrua blir Norges nest lengste hengebru etter Hardangerbrua når den åpner for trafikk neste sommer. Den nye brua bidrar til å gjøre E6 18 km kortere mellom Narvik og Bjerkvik.
Å redusere antall holdeplasser er et tiltak som kan øke antall reisende og samtidig redusere finansieringsbehovet for kollektivtrafikken, ifølge en ny studie fra Urbanet Analyse.
I årene fremover vil samfunnet bruke store ressurser på forbedringer av jernbanen. Erfaring fra gjennomførte prosjekter viser at ny infrastruktur ikke alltid er nok for å nå oppnå de tiltenkte effektene for brukerne.
Rekkverk langs vegen er mye brukt for å sikre trafikken, men bearbeidet sideterreng er et alternativ som kan fortjene mer oppmerksomhet, fremgår det av et mastergradsarbeid ved NTNU.
Norge trenger et vegprisingssystem, fremholder TØI-sjef Gunnar Lindberg i denne kronikken. I lys av hva NTP 2018–2029 skisserer i klimasammenheng, ser han at staten vil trenge inntekter til erstatning for dem som forsvinner med fossildrevne kjøretøyer, og at bompengesystemet i så måte er uegnet. For øvrig mener Lindberg at Norden bør satse på ett vegprisingssystem, til fordel for teknologiindustrien.
Når Bergen åpner for sykkel-VM til helgen, vil gigantarrangementet føre med seg store trafikale endringer i sentrale deler av Vestlandets hovedstad. Det meste av sentrum samt nærliggende områder vil til tider være avstengt når sykkel-VM går av stabelen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern