Samferdsel har en liten redaksjon, men så langt vi har kapasitet, bringer vi reportasjer og nyhetssaker fra samferdselssektoren.
LITT AV HVERT: Det omfattende vei- og tunnelprosjektet Ryfast – Norges største sådanne, ifølge Statens vegvesen – ble offisielt åpnet for trafikk i ettermiddag.
Som eneste land i Europa har Tyskland fortsatt «fri fart» på størstedelen av sitt overordnede motorveinett, Autobahn-nettet, men nå vil trafikk- og ulykkesforskere vite hva kostnadene er. De krever at regjeringen tar initiativ til en omfattende, vitenskapelig studie om innføring av en generell fartsgrense på Autobahn og hvilke følger en tempolimit på 130 km/t vil ha for trafikksikkerhet og miljø.
LITT AV HVERT: For å bidra til økonomisk aktivitet under koronakrisen vedtok Stortinget nylig å bevilge 100 millioner kroner ekstra til Kystverket, og nå er det klart hvordan pengene skal brukes.
LITT AV HVERT: Redusert trafikk og dermed bortfall av inntekter nå under koronakrisen har fått den statlige flyplasseieren Avinor til å redusere planlagte investeringer for 2020 med vel én milliard kroner.
LITT AV HVERT: Koronakrisen spente ben under den normale ruteflytrafikken her i landet, men myndighetene bidro til å holde liv i deler av den frem til utgangen av april – og forlenger nå bidraget med en måned.
Før koronaen stengte ned Norge, gikk byrådet i Bergen inn for en prøveordning som vil bety at indre bykjerne, kjent ikke minst for Bryggen og Fisketorget, stenges for turistbusser i sommer. Bystyret har ennå ikke tatt stilling til dette, men det synes uansett klart at koronaen i stor grad vil redusere den normale sommerbølgen av turister til Bergen – og dermed behovet for turistbusskjøring.
LITT AV HVERT: Etter at Stortinget før påske bevilget 600 millioner kroner til ekstra vedlikehold av riksveier, for å holde økonomien i live under koronakrisen, har Statens vegvesen avklart hvordan pengene skal brukes.
LITT AV HVERT: Lostjenesten her i landet skulle på veldig synlig vis feire 300-årsjubileum i år, men nå er storfeiringen besluttet utsatt til neste år, forklart med koronakrisen.
Hvordan gikk det til da de første planene for norsk transport ble lagt? Artikkelforfatteren har sett på utviklingen for bane, bil og båt i Norge fram til 2. verdenskrig.
LITT AV HVERT: Regjeringen ser at store kostnadssprekker innen den pågående jernbaneutbyggingen gjør det usikkert om det planlagte tempoet her kan opprettholdes.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern