Ved å gå over fra å distribuere med mer tradisjonelle kjøretøyer fra Alnabruterminalen utenfor bykjernen til å gjøre det med elektrisk drevne kjøretøyer fra Filipstad i den vestlige delen av havneområdet, ser selskapet at distribusjonen blir for miljø- og klimavennlig å regne, og helst mer effektiv.
Det nye opplegget inngår i en hittil ikke lang rekke forsøkspregede satsinger på eldrevet varedistribusjon i norske storbyer.
Politikere krevet det, kunder krever det, bytrafikktrengselen krever det og det globale klimaet krever det – dette at transporten, varetransporten inkludert, gjøres renere og smartere.
DB Schenker-folk ser at bruken av Oslo City Hub, som det nye distribusjonssenteret heter, neppe gir mer penger i kassa på kort sikt.
Men de ser også at den som vil bidra til en bedre verden, bør og kanskje simpelthen må satse slik for å kunne holde på kundene og beholde politisk aksept for sin virksomhet.
Åpningen av hub-en i ettermiddag var i DB Schenkers øyne en såpass viktig begivenhet at en lang rekke forbindelser var invitert til å overvære det hele – og at det tyske selskapets toppmann, Jochen Thewes, var kommet til Oslo for å foreta snorklippingen.
Thewes og DB Schenker-sjefen i Norge, Knut Eriksmoen, gjorde det klart at det dreier seg om et testopplegg og at det kan tenkes å gi mønster for lignende satsing i andre byer i Norge og ute i verden.
Eriksmoen poengterte at hans virksomhet har som mål at all dens distribusjon innenfor Ring 3 i Oslo skal være utslippsfri i løpet av 2020.
Aktuell lesing:
Varelevering med sykkel krever sentrumsnære depot
Varelevering med elsykkel – Bergen leder an
Lovende utvikling for elkjøretøyer i bylogistikk
Ny bylogistikk kan bidra til bedre byliv
Smartere vare-distribusjon – til fordel for bymiljø og klima
Mer effektiv og miljøvennlig bylogistikk
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen