Du er her

Refleksjoner:

Elbilprivilegiene er for gode til å kunne vare

Elbil-bølgen er enda et bevis på at bilende nordmenn og -kvinner lett lar seg lede av økonomiske stimuli og praktiske fordeler. I løpet av første halvår ble det registrert 9349 nye person-elbiler. Det er 12,9 prosent av personbilsalget i denne perioden, kan vi lese ut av registreringsstatistikken fra Opplysningrådet for Veitrafikken AS (OfVAS).

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Are Wormnes kom til TØI i 2005 etter å ha arbeidet i Aftenposten i 26 år, de fleste av dem med ansvar for bl.a. bil-, motor- og veitrafikkstoffet

Lett tilgjengelig hurtiglading, som denne Tesla-stasjonen ved E18 på Brokelandsheia, er minst like nødvendig for elbiler som bensinstasjoner er det for andre biler.
Foto: Are Wormnes.

Av ARE WORMNES

Dette betyr at elbilbestanden på norske veier øker raskt, fra vel 8000 ved utgangen av 2012 til rundt 30 000 etter de første seks månedene i år.

Samtidig betyr det at elbilene utgjør en forholdsvis raskt voksende andel av det totale antallet personbiler på norske veier. Ved siste årsskifte var elbilandelen 0,7 prosent, nå har den trolig passert én prosent med god margin i løpet av et halvt år.

Jeg konstaterer også at Tesla Model S ble Norges nest mest solgte personbilmodell etter Volkswagen Golf i første halvår.

Denne høyspente veksten gjør det sannsynlig at bestanden passerer 50 000 biler allerede neste år.

Ifølge Klimaforliket, vedtatt av Stortinget i 2012, skal nullutslippsbilene (elbiler og hydrogenbiler) få beholde sine avgiftsfordeler ut denne stortingsperioden (2017), så fremt antallet rene nullutslippsbiler ikke passerer 50 000 før det. De andre fordelene som elbileierne nyter godt av, som fritak fra bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering, må sees i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene, fremgår det av vedtaket.

2015 blir et spennende år for elbilfolket!

Nå når antallet elbiler begynner å bli betydelig, ser vi også konsekvensene av å ha dem rullende i kollektivfeltene og stående på tilrettelagte parkeringsplasser med lademuligheter og på andre offentlige p-plasser. Det er kanskje på tide å erkjenne at også elbilene har bivirkninger som ikke bare er av det gode.

Jeg skjønner poenget med å gjøre det attraktivt for mange å bytte til elektrisk bil, spesielt i de største byene med de verste forurensningsproblemene. Men elbiler tar like stor plass som andre biler, de virvler opp like mye svevestøv ved bruk av piggdekk, og de forårsaker like mye dekkstøy som andre biler. De er like trafikkfarlige og trenger like mye vei og parkeringsplass som andre biler. Men de slipper å betale for seg, enn så lenge.

De aller fleste elbilene trenger ikke alle fordelene for å kunne bringe sine eiere hjemmefra til jobben og tilbake igjen. De har rekkevidde nok. De fleste trenger heller ikke tilrettelagte p-plasser med lademuligheter, men de trenger ladestasjoner for hurtiglading på samme måte som andre biler trenger bensinstasjoner. For elbilen er det også en fordel med en stikkontakt der den vanligvis står parkert om natten.

Alle bensinstasjoner burde i prinsippet omdannes til energistasjoner som i tillegg til bensin og diesel også tilbyr hydrogen til brenselcellebilene (som forventes å komme snart) og strøm fra hurtigladere til alle typer elektriske biler.

Slik situasjonen er nå, er det fossilbilistene som betaler for alt det også elbilistene drar nytte av; nye veier, broer og tunneler, ferger, kollektivtrafikk, sykkelveier – alt som finansieres med bil- og drivstoffavgifter og bompenger.

Det er ikke helt greit i lengden, er det vel? 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS