Du er her

  • Hjem
  • /
    Enda et nei til ny tunnel under Oslofjorden

Enda et nei til ny tunnel under Oslofjorden

LITT AV HVERT: Regjeringens ønske om en ny tunnel under Oslofjorden fremfor en bro har møtt mye motstand og får nå tommelen definitivt ned fra enda et hold, bilistorganisasjonen Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).

 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

KNA skriver i en pressemelding i formiddag at organisasjonen «vil ha sikker bro, ikke brannfarlig tunnel som stadig stenges» under den indre delen av fjorden.

Organisasjonen markerer sin holdning ved å slutte seg til klagesaken angående bro som Organisasjonen Bedre Veier og Norges Lastebileier-Forbund har reist for EFTAS overvåkningsorgan ESA.

Gjennom klagesaken ønsker de tre, som det heter i dagens pressemelding, «å få fastslått at myndighetenes vedtatte løsning ikke oppfyller EUs tunnelsikkerhetsdirektiv, og dermed vil være ulovlig.»

Bratt tunnel, økt brannfare

KNA poengterer at et nytt og parallelt løp til den eksisterende og flere ganger brannutsatte Oslofjordtunnelen av praktiske årsaker vil måtte bygges med en stigning på syv prosent over lange strekninger, som det eksisterende løpet.

«Dette gir høy risiko for overoppheting av motorer, drivverk og bremser, og dermed for branner og havarier. EU-direktivet tillater på grunn av brannfare ikke brattere stigninger enn 5 prosent», skriver KNA.

Børre Skiaker, generalsekretær i KNA, sier at «tunnelplanen må derfor skrotes til fordel for bro, som gir langt bedre sikkerhet, forutsigbarhet og samfunnsmessig nytteverdi.»

Klagebehandling i Brussel

Organisasjonen Bedre Veier klaget i 2017 stortingsflertallets vedtak om nytt tunnelløp inn for ESA, og Norges Lastebileier-Forbund har senere sluttet seg til klagen. Det er uklart når en avgjørelse fra ESA i Brussel vil foreligge.

Statens vegvesen er blant dem som har anbefalt bro over istedenfor ny tunnel.

 

Aktuell lesing:

Bro-alternativet bør få en ny sjanse

Tunnel uten framtid

Kan ESA stoppe fatalt feilgrep?

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS