Av Torkel Bjørnskau og Fridulv Sagberg Dette har vært utgangspunktet for et stort forskningsprosjekt ved TØI, finansiert av Statens vegvesen. Vi har hatt tre hypoteser, eller mulige forklaringer på denne dramatiske risikoreduksjonen: 1) De får bedre tekniske ferdigheter unngår feil som fører til ulykker 2) De blir flinkere til å oppfatte faresituasjonene i trafikken 3) De blir flinkere til å samhandle med andre For å undersøke disse tre hypotesene har vi testet nyutdannete bilførere med henholdsvis 1, 5 og 9 måneders erfaring siden førerprøven. Gjennom å undersøke ungdommer som er så like i alder, vil vi få rendyrket betydningen av erfaring bak rattet. Testingen av ungdommene har skjedd ved hjelp av ulike metoder. Vi har utviklet en egen hazard perception test, dvs. en test på oppfattelse av fare i trafikken. Denne testen er laget ved hjelp av videoopptak fra førerplassen i en bil, og de unge bilførerne testes ved at de skal trykke på en knapp hver gang det oppstår en situasjon der de må være forberedt på å bråbremse eller svinge unna etc. Testen bestod av 31 trafikksituasjoner som det ble målt reaksjonstid til. I alt 130 nyutdannete førere er blitt testet ved hjelp av denne testen på oppfattelse av fare. I tillegg har vi testet 28 førere med flere års kjøreerfaring. For å undersøke tekniske ferdighetene og samhandlingsferdigheter har vi brukt spørreskjema til et utvalg på 1363 nyutdannete bilførere. I tillegg har også 70 bilførere med lenger erfaring besvart skjemaet. Spørreskjemaet som er benyttet inneholder en rekke spørsmål fra den engelske Driver Behaviour Questionnaire samt spørsmål om samhandling som også er testet med relevans for ulykker i tidligere undersøkelser. Tekniske ferdigheter Tekniske feilhandlinger kan dermed være en vesentlig grunn til at uerfarne bilførere har høyere risiko de første månedene med førerkort. Ferske mannlige bilførere har bedre tekniske ferdigheter enn ferske kvinnelige bilførere, og forbedringspotensialet er ikke like stort for menn som for kvinner. For menn er det grunn til å anta at tekniske feil kan bidra til å forklare den høyere risikoen i løpet av de første 3-4 månedene med førerkort. Etter om lag 5 måneders erfaring synes menn å være teknisk like dyktige som erfarne bilførere. For kvinner er det grunn til å anta at tekniske feil kan være en faktor som bidrar til forhøyet risiko i løpet av det første året med førerkort, og kanskje også lenger enn det. Kvinner med 9 måneders kjørerfaring gjør flere tekniske feil enn erfarne kvinnelige bilførere. Oppfattelse av fare Det var imidlertid ingen forskjell i gjennomsnittlig reaksjonstid for alle situasjonene. Dette kan bety at kjøreerfaringen har større betydning for oppfattelsene av visse typer faresituasjoner enn for andre. Sammenligningen mellom de uerfarne førerne (alle tre gruppene slått sammen) og de som hadde hatt førerkort i flere år viste ingen forskjell i gjennomsnittlig antall responser eller i gjennomsnittlig reaksjonstid for alle situasjonene samlet. Men det var fire situasjoner med signifikant forskjell i forventet retning når det gjaldt enten reaksjonstid eller andel som reagerte på situasjonene. Det var imidlertid også en situasjon hvor de erfarne hadde lengre reaksjonstid. Samhandlingen bedres Når det gjelder passiv samhandling skjer det klare endringer i løpet av de første 9 månedene. Atferden blir stadig mer lik atferden til normalbilisten. Bilister med 9 måneders erfaring svarer gjennomgående nokså likt det erfarne bilister svarer når det gjelder for eksempel å prioritere å følge trafikkrytmen i stedet for fartsgrensen, når det gjelder å bryte fartsgrensene ved forbikjøring, når det gjelder kjøring på gult lys og når det gjelder bruk av fjernlys i mørke. Antakelige innebærer dette at de også blir mer forutsigbare for andre trafikanter, og dermed at dette kan være gunstig for sikkerheten selv om de kjører noe mer på kant med regelverket etter hvert som erfaringen øker. Når det gjelder aktiv samhandling, er de uerfarne generelt mindre flinke til å kjenne igjen typiske tvilsituasjoner i trafikken enn det erfarne førere er, og det er bare i noen situasjoner vi finner at evnen til aktiv samhandling bedres med økende erfaring de første ni månedene. Konklusjon Hypotese 2 om at fareoppfattelsen bedres i løpet av de 9 første månedene, får bare delvis støtte i signifikante resultater. Imidlertid er det flere nær signifikante sammenhenger i forventet retning, slik at resultatene samlet sett tyder på at oppfattelsen av faresituasjoner bedres noe i løpet av de første månedene. Det ser ut til at visse typer situasjoner fanger opp denne utviklingen bedre enn andre. Erfaring kan være særlig viktig når det gjelder rask oppfattelse av situasjoner som er komplekse, svært uventet, eller krever at en ser langt fram. Videre studier basert på systematisk klassifisering av faresituasjoner er nødvendig for å belyse dette nærmere. Hypotese 3 om at samhandling med andre trafikanter bedres i løpet av de første 9 månedene får støtte når det gjelder passiv samhandling. De uerfarne førerne endrer kjørestil etter hvert som de får erfaring og blir stadig mer like svært erfarne bilister. Dette innebærer blant annet en økning i bevisste feil knyttet til mer offensiv kjørestil. Når det gjelder aktiv samhandling med andre trafikanter, skjer det imidlertid relativt liten endring i denne perioden. Forskjellen mellom de uerfarne og de erfarne førerne tyder på dette er en ferdighet som utvikles over lengre tid. Videre forskning Vi håper derfor at det vil bli mulig å utvikle dette testapparatet videre, og for eksempel benytte simulator for å undersøke sammenhengene mellom teknisk betjening av bilen og oppfattelse av faresituasjoner. Litteratur: |
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen