Lasse Fridstrøm er instituttsjef ved Transportøkonomisk institutt (TØI) |
AV LASSE FRIDSTRØM
Lasse Fridstrøm kommenterer Bård Hoksruds debattinnlegg i forrige utgave av Samferdsel
Det minner meg likevel på en av vårt sydlige nabolands mange kvaliteter, nemlig den geniale dikteren Piet Hein, som har avlevert følgende gruk:
En yndet form for polemik
består i det probate trick,
at dutte folk en mening på
hvis vanvid alle kan forstå.
Hagen-utvalgets forslag vil føre til at de fleste vegprosjekt framstår som mer lønnsomme. Det vil sannsynligvis bety at analysene får større legitimitet. Det er bra. Men lønnsomhetsforbedringene vil gjelde mer eller mindre ’over hele fjøla’. Rangeringen mellom ulike vegprosjekt vil i liten grad bli endret.
Det er selvsagt ikke slik at TØI stritter imot forbedringer i kunnskapsgrunnlaget for samfunnsøkonomiske analyser. Tvert imot. Jeg tør si at TØI gjennom de siste par tiår har levert nokså vesentlige bidrag til slike forbedringer. Det betyr selvsagt ikke at alle mulige forbedringer allerede er gjort. Ved å stemme fram økte bevilgninger til forskning om samferdsel generelt og om mernytte spesielt kan Hoksrud bidra vesentlig til et forbedret beslutningsgrunnlag.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen