For noen dager siden gjennomførte Ruter og NSB tidenes mest omfattende ruteomlegging for kollektivtrafikken på Østlandet – en omlegging så stor at den får konsekvenser for togtrafikken i hele landet
«Å motta turister til Norge som cruisepassasjerer kan være ganske gunstig i et miljø- og samferdselsperspektiv», skriver artikkelforfatterne. De ser at det ikke ville være enkelt for Norge hvis cruiseturistene droppet skipet til fordel for å besøke landet med fly, buss, bil, tog, ferje ...
Det kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt å dekke ferjetrafikkveksten gjennom frekvensøkning snarere enn ved bygging av stadig større ferjer, viser nye beregninger.
Sikkerheten i et transportsystem kan bli så god at det ikke er mulig å bedre den ytterligere, antyder kronikkforfatteren.
Aftenposten hevder den 24.11., i overskrifts form, at ’NSB kan miste monopolet’. Det er vanskelig å miste noe man ikke har. Avisens overskrift er villedende.
En mulig fergefri E39, til over 100 milliarder kroner, mellom Trondheim og Kristiansand – denne ideen dyrker Lidvard Skorpa, sjefingeniør i Statens vegvesen Region vest, over to sider i Samferdsel nr. 8, 2012. Vi i Naturvernforbundet dyrker andre ideer
Vi leser i Samferdsel om dieselbiler og lokal forurensning (debatt). Dette er et tema som er mye diskutert, og ikke minst gjelder debatten hvilke virkemidler som bør iverksettes. Forslagene om kjøreforbud eller ekstra gebyrer for dieselbiler, har vakt sterke reaksjoner
Hvorfor sier ikke myndighetene at SAS må slutte å servere gratis frokost på morgenflyene fra Ålesund? Slutte å servere gratis kaffe og aviser til Tromsø? Og hvorfor pålegges ikke SAS å ta gebyr på all bagasje fordi Norwegian gjør det?
Hovedpoenget i min kronikk i Samferdsel nr. 8 var at det kan være flere forklaringer til norske vegprosjekts svake lønnsomhet enn utilstrekkelige nytte-kostnadsanalyser. I sin kommentar i nr. 9trekker Bård Hoksrud fram kostnadene ved motorvegbygging i Danmark, noe som overhodet ikke var berørt i min kronikk
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern