Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Sjøtransporten rammes hvis havner tappes for kapital

    «På vegne av sjøtransporten frykter vi at regjeringen gjør alvor av et omstridt forslag om en såkalt ‘liberalisering av havnekapitalen’», skriver innsenderne. Hvis så skjer, vil det bety «at kommunene kan tappe havnene for kapital, legge ned havnen og bruke arealene til noe annet.»

     

  • Veg-entreprisekontrakter:

    Til dels store avvik mellom avtalt pris og sluttsum

    Selv om kostnadskontrollen i vegprosjekter er rimelig god, kan styringen av de ulike kontraktene som prosjektene består av by på utfordringer.

  • El-ferjer kan utkonkurrere tunneler og bruer

    Elektriske ferjer (el-ferjer) seiler allerede i norske fjorder. Dette sammen med AutoPASS-billettering og andre effektiviseringstiltak gjør ferjetilbudet mer miljøvennlig og konkurransedyktig med faste vegforbindelser.

     

  • Tyskland vil doble jernbanetrafikken

    REPORTASJE: Tyske samferdselsmyndigheter vil sette inn flere tog og doble jernbanetrafikken innen 2030. Blant annet ved innføring av integrerte taktruteplaner, som anvendes i mange andre europeiske land, skal jernbanen bli mer attraktiv ved at reisetid og venting på korresponderende tog reduseres.

  • Transportfolk kan lære om sikkerhet av petroleumsfolk

    Den stadig mer komplekse transportsektoren innebærer økende grad av samhandling mellom ulike aktører, påpeker artikkelforfatteren. Hun ser at svikt i samhandling kan gå på sikkerheten løs – og at transportfolk kan høste lærdom fra petroleumsindustrien, som ifølge hennes egen forskning lenge har stått overfor tilsvarende utfordringer.

  • Veiprising i Norge – slik bør prisene reguleres

    Den viktigste avgjørelsen som må fattes ved innføring av veiprising i Norge, er hvordan veiprisene løpende skal reguleres, mener TØI-direktør Gunnar Lindberg. Hans råd er at en uavhengig organisasjon opprettes for å gjøre jobben – riktignok basert på politisk vedtatte grunnregler.

     

     

  • Nei, 1650 ansatte i Vegvesenet mister ikke jobben

    Det har blitt skapt et inntrykk av at en rekke ansatte i Statens vegvesen nå mister jobbene sine. Dette er feil!

     

  • Mye kan bidra til at bussjåfører bruker mobilen

    I underkant av 20 prosent av bussjåførene som deltok i en TØI-undersøkelse brukte tidvis mobiltelefonen under kjøring. Sjåførene selv antok at hver andre bussjåfør brukte mobil under kjøring i løpet av en uke.

  • Mer rettferdig konkurranse underveis i vegtransporten

    Den tøffe priskonkurransen i internasjonal vegtransport vil nok fortsette som før, «men på et mer rettferdig og kontrollerbart grunnlag», konkluderer nærblikk-forfatteren når han vurderer det som skjer politisk i EU på dette feltet.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS