Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Ulike syn på NTP og måloppnåelse

    Etter at Arvid Strand skrev kritisk om NTP-dokumenters i hans øyne mangelfulle redegjørelse for måloppnåelse, ble han møtte med en kritisk kommentar fra Marika Kolbenstvedt. Her gir Strand sin kommentar til hva Kolbenstvedt skrev.

  • OK dokumentasjon på hva NTP oppnår og ikke oppnår

    «Opp gjennom årene har vi fått en rekke helt konkrete fakta både om positive og negative resultater for ulike mål» i NTP-sammenheng, skriver Marika Kolbenstvedt. Hun kaster et kritisk blikk på hva Arvid Strand har skrevet i en artikkel om NTP-dokumenter.

  • Bergen vender ryggen til bilen

    I vår lanserte Bergen kommune en ny Kommuneplanens Arealdel (KPA). Det er en omfattende og ambisiøs plan for fremtidens Bergen. En del av premissen til den nye planen er at Bergen skal bort fra en bilbasert byutvikling.

     

  • Liten vekt på å dokumentere hva NTP oppnår

    Grunnlagsdokumenter og stortingsmeldinger knyttet til Nasjonal transportplan (NTP) forteller mye om hva som ønskes oppnådd i en forestående planperiode – men lite om hva som faktisk ble oppnådd i en foregående periode.

  • Så mye lønner det seg å få ulike varer raskt fram

    Verdien av raskere godstransport varierer mye mellom ulike varer, og er høy blant annet for fersk fisk. Nye tall for verdien av spart transporttid gir et bedre grunnlag for å beregne lønnsomhet av tiltak som gagner godstransporten.

  • Kan færre trafikkstasjoner bidra til færre trafikkdrepte?

    I snitt blir rundt 20 motorsyklister hvert år drept på norske veier. Skal vi bare tillate at det fortsetter å skje? Hvis det viser seg at færre trafikkstasjoner kan føre til bedre trafikksikkerhet, skal vi da la være å gjennomføre reduksjonen?

     

  • Veiene er ikke tilrettelagt for selvkjørende biler

    Tekniske førerstøttesystemer gjør stadig større innhugg i menneskets suverenitet som bilfører. Færre ulykker blir det av det også. Men før vi kan slippe løs helt selvkjørende biler, trengs et skifte i måten å tenke og arbeide med sikkerhet på.

  • Tryggere transport på norske veger

    DEBATT: Våren med fuglekvitter, bjørkeløv og markblomster er her for fullt. Likevel bør vi ikke glemme det som skjer hver vinter, nemlig at en rekke vogntog kjører seg fast eller kjører av vegen. Enten fordi bilene ikke er skodd for norske vinterforhold eller fordi sjåførene ikke har nødvendige ferdigheter til å kjøre på vinterveger. Eller en kombinasjon av dette.

  • Farligere å reise kollektivt enn ulykkestallene forteller

    Å reise med buss, trikk, T-bane eller tog regnes som svært sikkert. Det er riktig så lenge vi ser på risikoen for å bli skadet i en trafikkulykke under reisen. Men mange passasjerer skades, gjerne ved fall, uten at det skjer en trafikkulykke – og dermed uten at skadene blir systematisk registrert.

     

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS