Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Samferdselsbudsjettet øker noe mer enn prisstigningen

    «Fram og tilbake er som kjent like langt – bilistene vurderer neppe om litt veibruksavgift er byttet ut med CO2-avgift når de handler drivstoff til pumpepriser på 16–17 kroner per liter», skriver Kjell Werner Johansen i denne kommentaren til regjeringens nye budsjettforslag.

  • Allmenn veiprising – en nødvendig revolusjon

    Et system for allmenn veiprising vil i framtida kunne erstatte fem–seks av dagens bilavgifter. Systemet vil innebære betydelig lavere veitransportkostnader i distrikts-Norge.

     

     

  • Uten elfly vil kortbanenettet være i fare

    «Vi har fem–sju år på oss for å løse elektrifisering av kortbanenettet i Norge», skriver Stein Nilsen i dette innspillet. «Greier vi det ikke, står kortbanenettet, slik vi kjenner det, i fare. Widerøe må bytte ut mesteparten av dagens flåte innen 2030. Er ikke elflyene klare, kan det få store konsekvenser for tilbudet i distriktene.»

  • Våre kostelige bilavgifter

    Den norske måten å fremme kjøp av elbiler på er robust. Den sikrer norske skatteytere mot å betale for andre lands klimapolitikk på personbilområdet.

     

  • Uriktig bruk av trafikkskilt og vegoppmerking

    «Kolleger med skilt og oppmerking som ansvarsområde både i Statens vegvesen, fylkeskommuner og kommuner merker press for å ta i bruk løsninger de er faglig uenige i og som er i strid med gjeldende regelverk», skriver Bjørn Skaar i dette innlegget.

  • Bompenger: fem plusser og åtte minuser

    Bompenger er en het potet. Følelsene er sterke på begge sider. Noen hater dem, andre elsker dem. Men hva er de rasjonelle, faglige argumentene for og imot? Fins de?

  • Usikker fremtid for rekordstort tunnelprosjekt

    NYTT: Det rekordstore veiprosjektet Rogfast, som dreier seg om en 26 km lang tunnel under Boknafjorden og Kvitsøyfjorden i Rogaland, ligger i beste fall an til å bli rundt et år forsinket som følge av et uforutsett dyrt kontraktstilbud.

  • Elsparkesyklene – nye fakta om tilbud og bruk i Oslo

    Hvor mange elsparkesykler finnes i Oslo, hvor mye brukes de, hvor lang er gjennomsnittsturen og hvor mange minutter varer den, hvor mange uteleieaktører står bak syklene og hva er deres inntekter …? Spørsmålene er mange. TØI har funnet foreløpige svar på noen av dem og jobber videre med flere svar, fastslår artikkelforfatterne.

     

  • Elsparkesykkelen – og utfordringene den gir oss

    De er tilnærmet lydløse og kommer susende forbi, innimellom med to personer på én sparkesykkel. Det ser farlig ut. Men hvor farlig er det egentlig? Hva gjør det med folkehelsa hvis vi bytter ut gange med elsparkesykling? Og hva med klimaavtrykket? Og miljøet – det kan jo umulig være bra med alle disse elsparkesyklene som står og ligger spredt rundt omkring i sentrum?

  • Veitransport koster Tyskland dyrt

    Transport koster årlig tyske skattebetalere 149 milliarder euro som ikke dekkes av vei- og bensinavgifter eller på annen måte av transportører og trafikanter selv. Veitrafikken genererer 94,5 prosent av disse kostnadene, i stor grad på grunn av ulykker og klimabelastning.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS