Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • 737 MAX – den dyrekjøpte lærepengen

    Jo mer verden har fått vite om ulykkesrammede 737 MAX, om den amerikanske produsenten Boeing og om USAs luftfartsmyndighet FAA, jo styggere er helhetsbildet blitt.

     

  • Investeringer i samferdsel – lønnsomme for hvem?

    Fordelingshensyn er trolig viktige i beslutninger om samferdselsprosjekter og andre offentlige investeringer, særlig hensynet til geografisk fordeling. Dette taler for at slike hensyn også bør få en mer sentral plass i utredningene.

  • Næringslivet trenger ikke grønne avlatsbrev

    Det har blitt sagt en del om regjeringens mulighet til å beholde eller si fra seg en andel utslippskvoter fra EUs kvotesystem før nyttår. Regjeringen har nå har landet på å beholde dem, slik at de kan overføres til ikke-kvotepliktig sektor frem mot 2030. Tanken er da at man har en sikkerhetsmargin om en ikke skulle nå målene for utslippskutt innen 2030 satt av EU.

  • Norsk på Bergensbanen, nærmest som bestilt

    Den aktuelle kontrakten er ennå ikke signert, konkurrentene har noen dager på seg til eventuelt å protestere mot Jernbanedirektoratets utrop av statlige norske Vy som vinner av konkurransen om retten til fremtidig persontogkjøring på Bergensbanen.

  • Krappe kurver kan være bra for trafikksikkerheten

    I krappe kurver øker ulykkesrisikoen. Jo krappere en kurve er, desto høyere risiko. Men, paradoksalt nok, kan en veg som hovedsakelig består av krappe kurver være sikrere enn en veg med få slike kurver. De mange kurvene vi finner på norske veger kan være en grunn til at trafikksikkerheten er så god som den er i Norge.

     

  • Strid om bilreparasjoner:

    Samme krav til menig som profesjonell

    NBFs krav om at trafikksikkerheten må ivaretas i regulering av bilverkstedene har skapt oppstandelse. For å være tydelig: NBF vil ikke kompetente hobbymekanikere til livs, snarere tvert imot. Men det må være samme krav til menig som profesjonell: Trafikksikkerheten må ivaretas.

  • Nullvisjon, trafikksikkerhet og veivedlikehold

    «Salting på snøføre i kombinasjon med brede vinterdekk = ukontrollert sørpeplaning = livsfarlig!», skriver innsenderen av dette debattinnlegget.

  • Nye Veier og Statens vegvesen uenige om Hordfast

    De to statlige veiutbyggerne, Statens vegvesen og Nye Veier, er uenige om trasévalg for fergefri forbindelse – kjent som Hordfast – mellom Stord og Bergenshalvøyen. Statens vegvesen anbefaler en lang bro som gir kortest vei, mens Nye Veier anbefaler en kortere bro lenger inne i fjorden.

  • Fra grønn idealisme til grønn inntjening

    I transportsektoren var noen tidligere ute enn andre med å satse grønt – les utslippsfritt og, mer generelt, forurensningsfritt. Slik satsing ga for noen år siden smak av idealisme og ble av mange møtt med skuldertrekk, men er etterhvert blitt mer preget av nødvendighet og butikk.

  • Økonomisk kjøring gir kostnads- og miljøgevinster

    Kursing og aktiv oppfølging av kjøreadferd kan gi betydelige reduksjoner i drivstofforbruk, kostnader og utslipp. En minipilot, der en gruppe yrkessjåfører fikk kursing i økonomisk kjøring og aktiv oppfølging i etterkant, viste en reduksjon i drivstofforbruk på 7–8 % målt mot en kontrollgruppe som kjørte de samme bilene og rutene. 

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS