Det er viktig at konsekvenser av tiltak for å gjøre elbiler attraktive blir studert og dokumentert, poengterer artikkelforfatterne. De beretter om stadig mer forskning internasjonalt om elbiler, og de ser at politikere er blant dem som trenger innsikt i forskningsresultatene.
Norge har en vid naturgitt infrastruktur for sjøtransport med store investeringer i farleder og havneanlegg. Dette er en transportstruktur som vil kunne ta hånd om vesentlig større volumer enn i dag.
Brede vindusstolper foran på moderne biler – de såkalte A-stolpene mellom frontruta og sidevinduene – kan hindre sikten for føreren og dermed medvirke til farlige trafikksituasjoner og i verste fall ulykker.
(I tro på at denne artikkelen har stor internasjonal interesse, publiserer Samferdsel den på engelsk, førsteforfatterens morsmål.)
A survey of over 6000 passengers at 8 airports in Norway reveals strong interest in the use of digital technologies at all stages of the airport journey. Passengers are however moderately concerned about the risks associated with sharing personal data.
For bare 15 år siden hadde vi mange samfunnsøkonomisk svært lønnsomme trafikksikkerhetstiltak – eksempelvis vegbelysning og rundkjøringer – som ikke ble gjennomført i det omfang som lønte seg. I dag er situasjonen en helt annen. Nå brukes samfunnsøkonomiske analyser som argument for tiltak som vil øke antall drepte og skadde i trafikken.
Ny teknologi, nye ideer, nye klimautfordringer, nye muligheter, nye løsninger … Utviklingen synes å gå fortere enn før i tiden, ikke minst i samferdselssektoren.
Nyttekostnadsanalyser (NKA) benyttes ofte for å verdsette konsekvenser av infrastrukturprosjekter, men metodikken er kritisert for å være mangelfull – blant annet ved at relevante nyttevirkninger ikke beregnes og tas med i analysene.
DEBATT: «Det blir feil å bruke teknologiutvikling på bil og veg som argument for å kutte og begrense utbygging av jernbanen og lokal kollektivtrafikk», skriver Kjell Erik Onsrud.
De kommende års norske transportforskning bør sette mennesket, ikke teknologien, i sentrum og frembringe transportløsninger som gir oss et godt liv – og et næringsliv som er internasjonalt konkurransedyktig innen levering av slike løsninger.
Avinor har satt seg som mål at all innenriks luftfart skal være elektrisk innen 2040. Hvor sannsynlig er det at det blir storskala elektrifisering på korte ruter allerede i løpet av 2020-tallet?
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern