Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Kan vellykkede transporter forklares?

    Artikkelforfatteren ser nærmere på sikkerheten i veitransporten. «Vi mangler rett og slett forklaringsmodeller som gjør oss i stand til å beskrive hva som skal til for at det skal gå bra», skriver han – og presenterer så sine tanker om hva «en slags omvendt ulykkesmodell» bør inneholde.

  • Nye data kan gi smartere og renere lastebiltransport

    Det pågår en unik datafangst fra lastebiler i Norge. Nær 620 lastebiler gir for tiden fra seg data om GPS-posisjoner og motorytelser. Det skjer i et TØI-ledet kompetanseprosjekt for næringslivet og kan bidra til at godstransport med lastebil blir mer effektiv og mindre miljøbelastende.

  • Jernbanereformen – hva er viktig for at den lykkes?

    I konkurranseutsetting er det krevende å gjøre gode bestillinger, poengterer artikkelforfatterne når de ser på faktorer som kan avgjøre om jernbanereformen vil gi ønskede resultater. «Det finnes utallige eksempler hvor konkurranse enten ikke har vært det rette verktøyet eller hvor bestillingen ikke har vært god nok», skriver de.

  • Planlegger foreslår:

    Gjør Bergen sentrum bilfritt!

    En by- og regionplanlegger slår et slag for å gjøre Bergen sentrum bilfritt. Både av miljøhensyn, for å skape et mer aktivt sentrum og for å bedre bysamfunnet generelt.

  • Mangelfull veiledning langs gater og veier

    «Er riktig og formålstjenlig bruk av trafikkskilt og vegoppmerking viktig?», spør Bjørn Skaar, sjefingeniør i Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, i et debattinnlegg som nylig ble publisert på disse nettsider. Han gir selv et svar – og en påfølgende konklusjon: «Ja, og derfor bør skilt og oppmerking håndteres bedre.»  

  • Godt kollektivtilbud – bare for folk med god råd?

    Til tross for store forskjeller i boligpriser, er kollektivtilbudet i Oslo så jevnt fordelt at også de med dårlig råd kan bosette seg på steder med god kollektivtilgang, viser en ny TØI-studie.

  • Smart, delt og elektrisk mobilitet: Fremtiden er her!

    Tilbudet av ulike tjenester som er smarte, elektriske og delte har vokst sterkt i antall siden år 2000 i Norge, Sverige og Finland. Dette kan bidra til en bærekraftig omstilling av transportsystemene.

  • Stort behov for informasjon i kollektivtransporten

    «Det hjelper ikke med detaljert informasjon om innstegshøyder og andre forhold, hvis det ikke er mulig å komme om bord og gjennomføre kollektivreisa», lyder en av artikkelforfatternes konklusjoner.

  • Skal vi bry oss om utslipp utenlands?

    Skal norsk klimapolitikk ta hensyn til utslipp utenlands? Svaret er nei dersom utslippet omfattes av et annet lands klimaforpliktelser, men kanskje ja dersom det er snakk om «herreløst» utslipp utenfor ethvert lands jurisdiksjon.

  • Nordisk samordning kan bidra til godsoverføring

    Fellesnordiske tiltak kan bidra til at gods som importeres til Norge blir transportert på jernbane fremfor på veg, men tiltakskostnadene kan være store i forhold til klimagevinsten.

     

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS