![]() |
Innsenderen kommenterer dette innlegget i forrige utgave (juni) av Samferdsel. |
Jørgen Aarhaug er seniorforsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI) |
Mye er usikkert med drosjenæringen, men at det mangler kunnskap om den, er noe jeg tror de fleste kan si seg enig i. Det dreier seg delvis om kunnskapshull og delvis om at kunnskapen som finnes, ikke er tilgjengelig for dem som trenger den.
Det er mange konflikter og paradokser i dagens reguleringer. Blant disse er fylkeskommunenes dobbeltrolle, som jeg og Skollerud pekte på i en artikkel i Samferdsel 4/2013. Blant dem er også by-distrikt-problematikken, som vi pekte på i en artikkel i Samferdsel 5/2013. Det finnes mange flere. Vi kommer ikke til å skrive en Samferdsel-artikkel om alle.
Rygg og Pedersen trekker særlig fram konflikten mellom behovsprøving og konkurranse. Det er en konflikt som er grunnleggende i norsk drosjeregulering og som vi har pekt på ved flere anledninger. Et av problemene er at det ikke er én entydig løsning. Eller rettere sagt, det er ulike entydige løsninger for ulike delmarkeder.
Slik drosjenæringen blir definert i Norge, skal den virke i flere delmarkeder (eksempelvis gatemarkedet, kontraktsmarkedet og forhåndsbestillingsmarkedet). Dette gir mulighet for en mer effektiv utnyttelse av bilparken, noe som særlig er nyttig når vi ser på mellomstore og små byer samt distriktene. Ulempen er at denne definisjonen nødvendiggjør kompromisser i reguleringen.
Jeg vil driste meg til å si at hvis vi skal få en bedre drosjenæring enn dagens, bør vi ta utgangspunkt i hvilke mål vi ønsker at drosjenæringen skal søke å nå, for så å la målene danne grunnlag for reguleringen. En eventuell ny regulering vil neppe tilfredsstille alle behov, men med et bedre og klarere kunnskapsgrunnlag kan vi håpe at vi kan få en tydeligere behovsprioritering, eventuelt en tydeliggjøring av hvilke avveininger en står overfor når en gjør lokale prioriteringer.
Er det gatemarkedene eller kontraktsmarkedene som er viktigst? By eller distrikt? Tilgjengelighet eller pris? Stiller vi opp drosjereguleringsproblemet med målene først, er det mye vi kan lære av utenlandske erfaringer!
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen