Ikke-fagfolk kan la seg imponere av at noen er i stand til å bygge en veitunnel. Men selv ikke-fagfolk vet at spørsmålet om hvor god en veitunnel skal bli – hvor sikker og behagelig den skal være for dem som passerer den – er et spørsmål om vilje, penger og tid.
«OPS gjør det mulig å bruke markedsmekanismen til å fremme trafikksikkerhet, driftssikkerhet, god veistandard og rask framdrift i byggeprosessen», skriver Lasse Fridstrøm i denne kronikken.
«Det er på tide å tenke nytt, både i forhold til terminalenes rolle, størrelse og lokalisering», skriver Geir Berg i denne artikkelen.
«Norske livsforsikringsselskaper er inntilt på å benytte sin kompetanse og investeringskapasitet til å finansiere investeringer i infrastruktur», skriver Idar Kreutzer i dette innlegget.
«Er Vegvesenet i ferd med å droppe kravene til dokumentasjon av analysene?», spør Harald Minken i dette innlegget.
Som Forbrukerrådets Anne Haabeth Rygg og Janne Pedersen peker på i et debattinnlegg i Samferdsel 5/2013, kan det være på sin plass med en grundig gjennomgang av drosjenæringen.
Forbrukerrådets taxirapport inneholder mye god informasjon, og peker på dilemmaene som oppstår i spennet mellom drosjenes samfunnsrolle og kravene til konkurranse og «vanlig» næringsdrift i et marked. Forbrukerrådet snubler imidlertid i både analyse og konklusjoner, ofte i strid med rapporten selv.
Hardangerbroen ble åpnet forleden – med brask og bram og hornmusikk og båndkutting som seg hør og bør når fjorder krysses på denne måten. Slikt gjør meg litt nostalgisk.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern