AV PÅL JENSEN
Ikke alle sakens aktuelle aspekter ble omtalt i denne artikkelen,
som sto i Samfersel nr 3 i år, mener innsenderen.
Det tilskrives bl.a. at biltrafikken har økt mer enn ventet, og at ulykkestallene skal ha gått tilsvarende mer ned. Men noen kostnader ser ut til å mangle i regnestykkene:
Når motorveien har medført mer biltrafikk, kommer disse bilene fra en lokalvei, og de kjøres av motorveien og fortsetter på en annen lokalvei før de parkeres. Motorveien er jo lagt utenom tettbebyggelsen. Og denne økningen i biltrafikk fører til mer eksos, mer støy, og større utslipp av klimagasser. I tillegg skaper den trafikkulykker og utrygghet langs disse lokalveiene.
Motorveien bidrar til verre køer nærmere Oslo og i byen fordi flere finner det hensiktsmessig å kjøre til byen. E18 ender jo ikke i Hobøl, selv om motorveien gjennom Østfold gjør det.
Mens det ble sagt mye om klimagassutslippene ved bygging av høyhastighetsbaner, sies det forbausende lite om tilsvarende utslipp ved de langt større naturinngrepene som en motorvei representerer.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen