Du er her

  • Hjem

Mobilitet og organisering

  • Klart for kraftig utvidet metro-tilbud i København

    LITT AV HVERT: Københavns nye metrolinje, den sirkelformede Cityringen, ventes klar for åpning kommende søndag.

     

  • Bompenger: fem plusser og åtte minuser

    Bompenger er en het potet. Følelsene er sterke på begge sider. Noen hater dem, andre elsker dem. Men hva er de rasjonelle, faglige argumentene for og imot? Fins de?

  • Molde, landets nye «fergehovedstad»

    LITT AV HVERT: Den pågående omorganiseringen av Statens vegvesen innebærer etablering av en nasjonal fergeavdeling, og i dag er det klart at avdelingen skal holde til i Molde.

  • Elsparkesykkelen – og utfordringene den gir oss

    De er tilnærmet lydløse og kommer susende forbi, innimellom med to personer på én sparkesykkel. Det ser farlig ut. Men hvor farlig er det egentlig? Hva gjør det med folkehelsa hvis vi bytter ut gange med elsparkesykling? Og hva med klimaavtrykket? Og miljøet – det kan jo umulig være bra med alle disse elsparkesyklene som står og ligger spredt rundt omkring i sentrum?

  • Nei, ja eller tja i vente for britenes lyntogsatsing

    LITT AV HVERT: Etter at milliarder av pund de seneste årene er brukt på forberedelser til en høyhastighetsbane for tog mellom London og andre britiske storbyer, har statsminister Boris Johnsons regjering satt spørsmålstegn ved hele prosjektet.

  • La operatørene betale for å kjøre tog

    Urbanet Analyse har, på oppdrag fra Jernbanedirektoratet, utredet bonus-/malus-systemer for statens kjøp av persontransport med tog. Vår anbefaling er klar: La operatørene betale for trafikk­avtalene – ikke ta seg betalt, som i dag – og deretter jobbe for å oppnå bonuser gjennom bedret tilbud og passasjervekst.

  • Smarte Stavanger

    LITT AV HVERT: Stavanger ble i dag tildelt Mobilitetsprisen 2019 og fikk da betegnelsen «Norges smarteste by», forklart med «sitt offensive og nytenkende arbeid innen mobilitet.»

  • Helgeland:

    En ikke optimalt plassert base for luftambulansefly

    Luftambulansen på Helgeland har base i Brønnøysund, men dette er ikke en god løsning hverken for samfunnsøkonomien eller flertallet av berørte pasienter, ifølge en studie ved Handelshøgskolen, Nord universitet (HHN). «Faktisk fremstår samtlige alternative lokaliseringer på Helgeland – Mosjøen, Sandnessjøen og Mo i Rana – som bedre enn dagens løsning», skriver artikkelforfatterne.

  • Bompengeforviklinger i Bergen

    LITT AV HVERT: Bompengeringen i Bergen har vært gjennom mange forviklinger og mye frem og tilbake i løpet av første halvår i år.

     

  • Kan gi flere bilturer:

    Robotaxier – et mulig mareritt for nullvekstmålet

    Robotaxier – slike som Tesla-sjef Elon Musk forventer i trafikk neste år – kan bety mer bilbruk og for Norges del undergrave målsettingen om at persontransportveksten i byområder skal tas med kollektivtrafikk samt sykkel og gange, poengterer artikkelforfatterne. Ikke desto mindre ser de at robotaxier kan være positive for samfunnet.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS