Glansbildet av fremtidens mobilitet er at du kan designe ditt eget skreddersydde tilbud som er tilpasset deg og ditt behov.
LITT AV HVERT: Det danske Vejdirektoratet ser at ny teknologi i nye biler åpner muligheter for smalere kjørebaner og setter i gang forsøk for å finne ut hvor smale banene kan gjøres uten at det går på sikkerheten løs.
LITT AV HVERT: En endelig avgjørelse om hvor Larviks fremtidige jernbanestasjon skal ligge, er ikke tatt, men anbefalingen fra Bane NOR er klar: Stasjonen bør ligge i indre havn, opphøyet så å si på stylter, med passeringsmuligheter under.
Dersom østalternativet velges for ny E8 ved Ramfjorden i Tromsø, vil det ifølge Olav Ellevset og Stein Fyksen bli demonstrert «hvor lite vekt samferdselsministeren og regjeringen legger på økonomiske rasjonelle hensyn i norsk vegutbygging.» Ellevset og Fyksen ser vestalternativet som «en klar vinner.»
LITT AV HVERT: Finland og Estland er enige om å videreføre forundersøkelsene som kan resultere i bygging av en lenge påtenkt undersjøisk jernbanetunnel mellom hovedstedene Helsingfors og Tallinn.
Har Stortinget gått fra sans og samling? Vil ansatte flykte, fagmiljøer forvitre og kostnadene for fylkesvegene eksplodere? Skrekkscenariene er mange i debatten om å overføre ansatte i Statens vegvesen til fylkeskommunene fra 2020.
LITT AV HVERT: Folk vest for Storebælt i Danmark tar ikke toget i samme grad som før, ifølge danske nyhetsmedier.
I Oslo sykles det i gjennomsnitt 21 % lenger enn kortest mulige rute, fremgår det av GPS-databaserte studier av syklisters veivalg. Mange omveier gjøres for å nyte bedre sykkelinfrastruktur, noe som har interessante implikasjoner for transportplanlegging og samfunnsøkonomiske analyser.
«Sentralisering og fortetting er rett og slett blitt svaret i mange sammenhenger», skriver Arvid Strand i dette innspillet. I vel mange sammenhenger, mener han: «Transportkonsekvensene som anbefalingene om fortetting og sentralisering er grunnet i, er ikke, etter det jeg kan se, sterke nok til å få den skjellsettende betydning de får.»
LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre …
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern