Du er her

  • Hjem

Mobilitet og organisering

  • Smart mobilitet:

    Luftige visjoner eller faktisk endring – hva må til?

    Glansbildet av fremtidens mobilitet er at du kan designe ditt eget skreddersydde tilbud som er tilpasset deg og ditt behov.

  • Danske forsøk med smalere kjørebaner

    LITT AV HVERT: Det danske Vejdirektoratet ser at ny teknologi i nye biler åpner muligheter for smalere kjørebaner og setter i gang forsøk for å finne ut hvor smale banene kan gjøres uten at det går på sikkerheten løs.

  • Larvik – kanskje en opphøyet togstasjon

    LITT AV HVERT: En endelig avgjørelse om hvor Larviks fremtidige jernbanestasjon skal ligge, er ikke tatt, men anbefalingen fra Bane NOR er klar: Stasjonen bør ligge i indre havn, opphøyet så å si på stylter, med passeringsmuligheter under.

  • E8 i Tromsø – et opplagt valg!

    Dersom østalternativet velges for ny E8 ved Ramfjorden i Tromsø, vil det ifølge Olav Ellevset og Stein Fyksen bli demonstrert «hvor lite vekt samferdselsministeren og regjeringen legger på økonomiske rasjonelle hensyn i norsk vegutbygging.» Ellevset og Fyksen ser vestalternativet som «en klar vinner.»

  • Fortsatt liv i tanken om en lang jernbanetunnel

    LITT AV HVERT: Finland og Estland er enige om å videreføre forundersøkelsene som kan resultere i bygging av en lenge påtenkt undersjøisk jernbanetunnel mellom hovedstedene Helsingfors og Tallinn.

     

  • Sams vegadministrasjon: Fra baksetet til førersetet

    Har Stortinget gått fra sans og samling? Vil ansatte flykte, fagmiljøer forvitre og kostnadene for fylkesvegene eksplodere? Skrekkscenariene er mange i debatten om å overføre ansatte i Statens vegvesen til fylkeskommunene fra 2020.

  • Dansk nedtur for toget

    LITT AV HVERT: Folk vest for Storebælt i Danmark tar ikke toget i samme grad som før, ifølge danske nyhetsmedier.

     

  • Bedre sykkelveier fører til sykling av lange omveier

    I Oslo sykles det i gjennomsnitt 21 % lenger enn kortest mulige rute, fremgår det av GPS-databaserte studier av syklisters veivalg. Mange omveier gjøres for å nyte bedre sykkelinfrastruktur, noe som har interessante implikasjoner for transportplanlegging og samfunnsøkonomiske analyser.

  • Sentralisere og fortette i all evighet – uansett?

    «Sentralisering og fortetting er rett og slett blitt svaret i mange sammenhenger», skriver Arvid Strand i dette innspillet. I vel mange sammenhenger, mener han: «Transportkonsekvensene som anbefalingene om fortetting og sentralisering er grunnet i, er ikke, etter det jeg kan se, sterke nok til å få den skjellsettende betydning de får.»

  • Byutvikling og bytransport – med forskernes bistand

    LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre …

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS