LITT AV HVERT: Ekspertutvalget som i et år har fokusert på smart bruk av ny teknologi i fremtidens transportinfrastruktur overleverte i dag sin rapport til samferdselsminister Jon Georg Dale.
LITT AV HVERT: Nabobil.no, den norske nettbaserte delingstjenesten for leie og utleie av privatbiler, er solgt til den internasjonalt aktive amerikanske bildelingsaktøren Getaround.
I en etter hvert omfattende litteratur om selvkjørende biler og busser og baner er det store forventninger til at automatiseringen vil gi bedre mobilitet, styrket trafikksikkerhet, mindre miljøbelastning og reduserte kostnader. Men litteraturen viser også at politiske målsettinger om mindre kjøring og mer aktiv mobilitet kan bli truet.
Mens ferjefri E39 og mulige broer og tunneler til flere hundre milliarder kroner er under utredning i Norge, har Danmark kommet lengre med sitt Fehmarn Belt-prosjekt. Investeringen skal bompengefinansieres, og forutsetningene som denne er bygget på skaper debatt.
Jernbanen i Norge blir mer og mer fragmentert. Politikken er basert på en fundamental misforståelse av hvordan konkurransen i reisemarkedene fungerer.
LITT AV HVERT: Statens vegvesen har overlevert Samferdselsdepartementet et forslag om interne omveltninger, inkludert en kraftig nedbemanning, forklart med ansvarsoverføring til fylkeskommunene samt med digitalisering og generelle krav til effektivisering.
LITT AV HVERT: Alnabru godsterminal i Oslo, som spiller en nøkkelrolle i godstogtrafikken, bør ifølge en ny anbefaling fra Jernbanedirektoratet videreutvikles trinnvis i de kommende 40 årene til en dobbelt så stor kapasitet som dagens.
Complete Streets er et konsept for helhetlig gateplanlegging som er tatt i bruk i en rekke byer i Nord-Amerika. Konseptet handler om å legge til rette for alle brukergrupper, samt ivareta all bruk som skjer i tilknytning til en gate. Lokal kontekst og stedstilpassede løsninger er viktige stikkord.
LITT AV HVERT: Største tillatte lengde på lastebiler kan på store deler av veinettet i Sverige økes fra nå 25,25 m til opptil 34,5 m, ifølge Trafikverket.
LITT AV HVERT: Det finnes allerede mye transportinfrastruktur i lille Danmark, og mye mer bør det ifølge landets regjering bli.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern