LITT AV HVERT: En nasjonal strategi for håndtering av PNT-systemer – slike som tar seg av posisjonsbestemmelse, navigasjon og tidsbestemmelse – er offentliggjort av Samferdselsdepartementet.
Man behøver ikke være forsker for å komme frem til at snø og hålke under folks føtter medfører fare for at noen faller og slår seg. Mange mennesker i Oslo – og for all del andre steder – har erfart dette, vinter etter vinter. Så det er for folkelærdom å regne.
900 fallskader per år i Oslo kan forebygges med bedre rydding av snø og hålke, anslår TØI-forsker Rune Elvik med utgangspunkt i nye beregninger. «Det er ikke lite og tilsier at man bør finne ut hva nytten av økt innsats i vinterdrift er og hvor mye det koster», skriver han i denne artikkelen.
For brukerne av transportordningen for funksjonshemmede (TT-ordningen) er antall tilbudte turer, hvor stort område ordningen kan benyttes i og opplevd komfort under transporten det som sterkest påvirker hvor fornøyd de er med tjenesten.
LITT AV HVERT: Planleggingstiden for store samferdselsprosjekter er ikke redusert i tråd med politiske ambisjoner, ifølge Riksrevisjonen.
LITT AV HVERT: Etter konkurranse med flere andre selskaper, inklusive norske NSB, ble britiske Go-Ahead i dag tildelt kontrakt av norske myndigheter for å operere persontogtrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.
«Dessverre tør jeg påstå at det i dag er vanskeligere enn noensinne for norske ITS-selskaper å bygge en sterk posisjon i sitt eget hjemmemarked», skriver Håkon Volldal i denne kronikken.
Konseptvalgutredninger skal sikre at store veg- og jernbaneprosjekter underlegges reell politisk styring og at vi velger lønnsomme løsninger som ivaretar brukerne og samfunnets behov. En ny masteroppgave peker på at ordningen ikke alltid fungerer etter hensikten.
LITT AV HVERT: I praksis var den allerede tatt i bruk, og i dag ble den offisielt åpnet – den nye og 22,5 km lange dobbeltsporede jernbanestrekningen mellom Farriseidet ved Larvik og Porsgrunn.
LITT AV HVERT: Store arrangementer setter press – noen ganger et vel stort press – på kollektivtransporten. Tusenvis av besøkende skal fraktes til og fra arrangementet, gjerne på et veinett som er sprengt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern