Du er her

  • Hjem

Mobilitet og organisering

  • Hva er egentlig smarte byer?

    Smart er et trendy ord i transportsektoren for tida – både byene og transportsystemene skal helst være smarte. Men hva betyr det egentlig?

  • Bildeling og framtidige mobilitetsløsninger

    Bildeling er blitt mer aktuelt de seinere år. Bildeling betyr at flere personer/hushold deler et antall biler som eies av et foretak eller av andre privatpersoner.

  • Veitransport:

    Gode, brukbare, dårlige og elendige klimastrategier

    Klimagassutslippene fra transport kan reduseres på mer eller mindre kostbare måter. Det minst aktuelle er reduksjon i folkemengde, inntekt eller mobilitet. Overføring til andre og/eller større transportmidler er litt mindre smertefullt. Men det store potensialet knytter seg til forbedring av selve kjøretøyene og deres drivstoff.

  • Kraftig trafikkvekst når ferjer får avløsning

    Selv om de fleste korte ferjesamband har blitt erstattet av broer og tunneler, planlegges det også i dag flere store ferjeavløsningsprosjekter. Erfaring fra tidligere prosjekter viser at trafikkveksten kan bli stor når ferjer erstattes av bro eller tunnel.

  • Satellittbasert veiprising må utredes

    Norge vil bli det første landet der grunnlaget for drivstoffavgifter forvitrer fordi vi går over til elektriske kjøretøy. Dette, sammen med den kostbare men stadig mer omseggripende innkrevingen av bompenger, gjør det nødvendig å finne fram til smartere måter å finansiere veiene på. Satellittbasert veiprising er svaret. Dersom et slikt system skal kunne innføres om åtte-ti år, må utredning og planlegging starte nå.

  • Bygge nær bysentrum – uansett?

    Rådende oppfatning innen samordnet areal- og transportplanlegging er at vi må bygge tettere og lokalisere ny virksomhet i eller tett på (nær) det eksisterende sentrum. Eller i kollektivknutepunkter.

  • Fra bompengepakker til bymiljø- og byvekstavtaler

    Bymiljø- og byvekstavtalene framheves som et av statens viktigste redskap for å nå nullvekstmålet. Men hvordan skal de forskjellige avtalene som nå inngås mellom norske byområder, fylker og stat forstås?

  • Satellitt istedenfor bomstasjon – kanskje

    LITT AV HVERT: Det har vært et diskusjonstema i årevis, ute i verden og i Norge, og det blir stadig hetere – dette som går på finansiering av veier. Hva med for eksempel å rive ned bomstasjonene og eliminere eksisterende kjøretøyrelaterte avgifter, for istedenfor å satse på en satellittbasert pengeinnkreving?

  • Holdeplassavstand – tilsvar til Minken

    DEBATT: I debattinnlegget «Holdeplassavstand – en gang til» kritiserer Harald Minken fra Transportøkonomisk institutt det metodiske grunnlaget for vår beregning av optimal holdeplassavstand. Vi svarer her på kritikken ved å presisere metoden og forutsetningene som danner grunnlaget for Minkens innlegg.

  • Færre holdeplasser, flere reisende

    Å redusere antall holdeplasser er et tiltak som kan øke antall reisende og samtidig redusere finansieringsbehovet for kollektivtrafikken, ifølge en ny studie fra Urbanet Analyse.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS