Du er her

  • Hjem

Mobilitet og organisering

  • Personer med nedsatt funksjonsevne:

    De ønsker forutsigbarhet underveis

    Tiltak for universell utforming fungerer ofte dårligere enn de burde. Det skaper en uforutsigbarhet som bidrar til at folk med nedsatt funksjonsevne helst ikke vil reise kollektivt. To TØI-forskere har sett nærmere på hvordan folk med ulike funksjonshemninger opplever stasjonsområdene for tog og buss i Hamar og Lillestrøm.

  • Bilfritt sentrum krever helhetlig by- og transportplanlegging

    «Det er vanskelig å se for seg et attraktivt bilfritt sentrum uten at det også har en vital sentrumshandel», skriver artikkelforfatterne. 

  • Oslopakkene – en historie om stridende oppfatninger

    Nå pågår forhandlingene om en ny avtale for Oslopakke 3. I utgangspunktet står den politiske ledelsen i Oslo og Akershus steilt mot hverandre. Striden gjelder blant annet omfang og utforming av prosjektet E18 Vestkorridoren, og om en ny T-bane­tunnel gjennom Oslo sentrum skal tas inn i planen.

  • Det gjelder kollektivfeltene:

    Tøff kamp om kapasiteten

    Norge har en strategisk satsing mot en mer bærekraftig transport. I kollektivfeltene inn mot byene er enkelte av strategiene på kollisjonskurs. Der kjempes det om kapasiteten.

  • Universell utforming i kollektivtransporten:

    Fortsatt mangel på helhetlig satsing

    Fylkeskommunene prioriterer infrastrukturtiltak – som busser, holdeplasser og terminaler – når de arbeider med universell utforming i kollektivtransporten. Men andre sider av saken – inklusive vintervedlikehold, forbedret atkomst til holdeplasser, kompetanseutvikling og evaluering av iverksatte tiltak – blir i mindre grad prioritert.

  • Tunge transportutfordringer får ofte bevegelseshemmede til å sitte hjemme

    Mangel på gode transportmuligheter medfører at personer med nedsatt bevegelsesevne ikke fullt ut får dekket sine behov for aktiviteter utenfor hjemmet, viser en ny studie.

  • Dynamiske sammenhenger mellom areal og transport:

    Hvordan gåing og sykling kan konkurrere med bilen

    Omfanget av gange og sykling på korte reiser avhenger av rammebetingelser for bilbruk og av takster for kollektivtransporten, konkluderer artikkelforfatterne. De ser også at el-sykkelen kan bidra sterkt til mer sykling.

Viser fra 141 til 147 av totalt 147 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS