Du er her

  • Hjem

Mobilitet og organisering

  • Teknologibruk i transportsektoren:

    Norge skal være «verdensleder»

    Med tanke på smart bruk av ny teknologi i transportsektoren, søker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen råd fra en nyetablert gruppe fagfolk fra ulike miljøer.

  • SJ vil slåss på NSBs hjemmebane:

    Til Norge med svensk konkurranseerfaring

    Fra sitt svenske hjemmemarked vet Crister Fritzson, sjefen i den statlige togoperatøren SJ, hva togkonkurranse innebærer. Nå sier han seg klar til å bruke sin konkurranseerfaring på et bredere geografisk plan – ved å satse i Norge.

  • Fremtidige reisevaneundersøkelser:

    Big Data eller spørreskjemaer? Ja takk!

    Transportetatene er i gang med en ny reisevaneundersøkelse (RVU). Også i denne omgang skal den baseres på spørreundersøkelser. Denne artikkelen vil drøfte mulighetene for å erstatte spørreundersøkelsene med andre datakilder, eksempelvis Big Data.

  • Ferjeavløsning kan påvirke bosetting positivt – spesielt nær byområder

    Bedre veger som avløser ferjeforbindelser kan bidra til å nå målet om å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Det gjelder særlig prosjekter som fører til en vesentlig kortere reisetid inn til byområder, viser en studie av befolkningseffekter som følge av ferjeavløsningsprosjekter.

  • Jernbanereformen og andre saker:

    Mangelfullt utredet

    Jernbanereformen, det nye veiselskapet, flypassasjeravgiften … Disse er ifølge kronikkforfatterne eksempler på saker som ble mangelfullt utredet på forhånd, saker som viser at det kan være fornuftig å få inn bestemmelser om krav til Regulatory Impact Assessment (RIA) i norsk lovverk.

  • Bergen:

    Tidsdifferensierte bomtakster virker

    Bystyret i Bergen innførte i februar i år tidsdifferensierte takster i bomringen som et antatt effektivt virkemiddel for å redusere køer og miljøulemper som biltrafikken skaper. Så langt ser det ut som om bystyret har lykkes - men bompengeinntektene svikter. 

  • Hva som får trafikanter til å endre reisemiddel

    «Bilbruk påvirkes mest effektivt med virkemidler rettet mot bilen», skriver artikkelforfatteren. «Det er langt mindre effektivt å søke redusert bilbruk kun ved å tilrettelegge for gange, sykling og kollektivtransport.»

  • TØI-forsker etterlyser presiseringer

    Mye uklarhet om Nullvekstmålet

    ”Fem år med et uavklart nullvekstmål både når det gjelder hvilke byområder det skal gjelde for og hvordan det skal bestemmes eller måles, bør være nok”, skriver en kritisk TØI-forsker, Arvid Strand, i denne introduksjonen til en lang kronikk om Nullvekstmålet.

  • Nullvekstmålet – tiljublet, men mangelfullt utredet

    For vel fire år siden formulerte NTP-sekretariatet at kollektivtrafikk, gåing og sykling må ta veksten i persontransporten i de større byområdene. Denne formuleringen er senere blitt kalt Nullvekstmålet, og har blitt en gjenganger i politiske og planfaglige dokumenter. I siste grunnlagsdokument for NTP (2018–2029) er begrepet benyttet 51 ganger. 

  • Med dagens finansieringsmodell for kollektivtransporten:

    Nullvekstmålet er en utopi

    ”Det er mye diskusjon om revidering av Oslopakke 3 og nye bymiljøavtaler i de største byene, men ingen av disse avtalene tar inn over seg det enorme behovet for økte tilskudd til kollektivtransporten hvis nullvekstmålet skal nås”, skriver artikkelforfatterne.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS