«Med byvekstavtalene begir landets største byområder, sammen med regionalt og statlig nivå, seg inn i ukjent terreng», skriver artikkelforfatterne. «Det er en kompleks avtalestruktur, som innebærer nye former for samarbeid, finansiering, måling og oppfølging.»
«Etter som årene går og nye versjoner av NTP-dokumenter ser dagens lys, blir de gående, fotgjengerne, mer synlige», skriver Arvid Strand.
Med økt engangsavgift på bensin- og dieselbiler og fortsatt moms- og avgiftsfritak for nullutslippsbiler, kan tre av fire nye personbiler i 2025 være elbiler.
Ville du valgt førerløs bil på din forrige reise, om det var mulig? Vi har spurt nordmenn i de største byområdene.
LITT AV HVERT: Hvordan sørge for at transportsektoren får effektiv tilgang til alternative drivstoffer for kjøretøyer og skip? Samferdselsdepartementet søker nå synspunkter og vurderinger fra markedsaktører og andre som kan bidra til gode løsninger.
Bør kommuner kunne pålegge private interesser å kreve parkeringsavgift – eksempelvis ved arbeidsplasser og handlesentre? Spørsmålet er kontroversielt, fastslår artikkelforfatterne. De redegjør for kunnskap – og mangel på kunnskap – om hvordan arbeidstagere og handlende vil reagere.
LITT AV HVERT: Da fristen for å levere tilbud løp ut klokken 12 i dag, var det offisielt klart at det i tråd med regjeringens ønske blir konkurranse om å stå for persontogdriften på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.
LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet inviterer til ny konkurranse om drift av helikopterruten som forbinder øysamfunnet Værøy med Bodø – en rute som tradisjonelt betjener få passasjerer og koster mange penger.
I OECDs siste landvurdering av Norge ble transportpolitikken viet en særlig plass. Der fant de mye positivt, men var kritiske til hvordan transportprosjekter prioriteres.
Det har senket seg et ekkokammer av ønsketenkning over hele det klimapolitiske ordskiftet. Det er lite rom for faglige innvendinger mot realismen i målene eller fraværet av mål-middel-analyse. Men det er usannsynlig at vi kan nå klimamålene uten en åpen og fordomsfri virkemiddelanalyse og -debatt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern