Autonom skipsfart er på full fart inn i norske farvann. Autonome skip vil gi reduserte transportkostnader i tillegg til miljøgevinster og sikkerhetsgevinster, selv om utfordringene er mange. Som i veitransporten skjer den autonome utviklingen på sjøen gradvis.
Statens vegvesen har strukket seg langt for å tillate Forsvaret å øve strid med militære kjøretøy på kryss og tvers av veiene våre. Denne velviljen setter sivilbefolkningen i en ekstraordinær fare.
I Sverige har de forsøkt med store passasjerinsentiver i anbudskontraktene for å stimulere operatørene i kollektivtrafikken til nytenkning og innovasjon. Likevel skjer det lite nytt. Det skyldes ikke lite innovative kollektivselskaper, men at insentivene ikke står i forhold til kostnadene ved å utvikle tilbudet.
LITT AV HVERT: Etter en sykkeltur i København og en orientering gitt av kommunale syklismefagfolk i danskenes hovedstad, reiste Stortingets transportkomité hjem – med noen fakta og tips og erfaringer som kan tenkes å bidra til bedre forhold for syklister i Norge.
København
Jon Georg Dale, Norges nye samferdselsminister, har sikret seg fornyet innsikt i hvordan ny teknologi er på full fart inn i samferdselssektoren og ser det som viktig at politikerne åpner vei for å ta den i bruk.
LITT AV HVERT: En privat trafikkplanlegger løste på eget initiativ en gordisk knute for Bergens store kollektivsatsing. Helge Hopen fant løsningen som sikrer at videre utbygging av Bybanen vil redusere trafikkulempene for beboere langs dagens hovedinnfartsåre fra nord.
LITT AV HVERT: Detaljerte planer om utprøving av selvkjørende minibusser i Oslo-regionen vil foreligge «i nærmeste fremtid», og faktisk prøvekjøring vil komme i gang «så snart det er mulig», ifølge kollektivtransportaktøren Ruter.
Det var avgiftsfritt å bruke innfartsparkeringene ved 11 undersøkte jernbanestasjoner i Osloregionen, men så ble bruken avgiftsbelagt – og det ble langt enklere å finne ledige plasser der, viser en TØI-undersøkelse utført for Bane NOR.
Tidligere samferdselsråd Olav Grimsbo ved Norges EU-ambassade i Brussel redegjorde i en grundig analyse i Samferdsel for konsekvensene av Brexit – og spesielt for luftfarten. En av hans viktigste konklusjoner er at norsk transport – luftfarten ikke minst – ikke synes å ta situasjonen med nok alvor.
Landets journalister rapporterer om at et bompengeopprør flyr over landet. Men de rapporterer på ulike måter; noen er informativt anlagt, mens andre skriver mer kampanjeaktig.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern