Du er her

  • Hjem
  • /
    NYHETER
  • /
    Et mulig miljøkrav til kommersielle busser

Et mulig miljøkrav til kommersielle busser

LITT AV HVERT: Etter blant annet trykk fra politikere i Hordaland har klima- og miljøminister Ola Elvestuen signalisert at han vil forsøke å åpne for at det kan stilles strengere miljøkrav til kommersielle bussaktører.

Av OTTO VON MÜNCHOW (TEKST OG FOTO)
Frilansjournalist, Bergen

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I 2017 bestemte daværende Hordaland fylkeskommune seg for å stille strengere miljøkrav til kommersielle busser. Mens den kollektive bussparken er i ferd med å byttes ut med elektriske busser, har de kommersielle bussene fått fortsette forurensningen fra dieselmotorer.

Kommersielle bussruter i Hordaland omfatter blant annet Flybussen, Ikea-bussen og turbusser med fast rute i fylket. Eventuell strengere miljøkrav ville ikke ramme utenlandske busser eller andre som ellers opererer utenfor Hordaland.

Et av de berørte selskapene, Turbuss Vest, protesterte og viste til en juridisk vurdering som konkluderte med at fylkeskommunen ikke hadde lovhjemmel til et slikt krav.

Krav om opprydning

Det fikk daværende fylkesordfører Anne Gine Hestetun til å sende et brev til Samferdselsdepartementet med ønske om en endring i yrkestransportloven for å gjøre det mulig å stille strengere krav.

Hun ga uttrykk for at det er rimelig meningsløst at fylkets elektriske busser skal kjøre side om side med dieselbussene til de kommersielle selskapene. Hun krevde at regjeringen ryddet opp.

Responsen fra daværende samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen var heller lunken. Han var ikke villig til å imøtekomme Hordaland fylkeskommune. I sitt svarbrev skrev han at det ville vært uheldig å sette strengere krav til kommersielle bussruter, fordi det er et tilbud preget av «marginal lønnsomhet».

Fra nei til et mulig ja

Tidligere i høst konstaterte statsråd Ola Elvestuen at han som klima- og miljøminister er på utkikk etter fossilfrie løsninger. Han har signalisert at han vil jobbe for å gi fylkene grønt lys til å innføre strengere miljøkrav til kommersielle busser.

Elvestuen har pekt på at fylkene kan stille strenge miljøkrav til drosjer, men ikke turistbusser og andre kommersielle bussaktører. Han tror at en endring er innen rekkevidde.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS