Aktuelt om samferdsel

Arkivfoto: Cornelius Poppe / Scanpix

Et diesel-skudd i blinde

I dag, 17. januar 2017, har Oslo for første gang gjort det forbudt for dem som kjører dieselbiler å bruke dem på kommunale veier i Oslo på grunn av en forventet høy forurensning av Oslo-luften. Dette ligner det komplette vanvidd, tenker jeg.

Foto: © Hansa Heavy Lift.

En ikke dagligdags skipstransport

Stående om bord i tungløftskipet «HHL Valparaiso», ble to store havnekraner transportert via Nordøstpassasjen – fra vestrussiske St. Petersburg til østrussiske Vostochny.

Foto: Jean Schweitzer/Scandinavian Stockphoto.

Kniving mellom lufthavner:

Kastrup, Gardermoen, Arlanda …

Nypubliserte tall viser at Københavns Lufthavn (Kastrup) i fjor forsvarte sin posisjon som Skandinavias viktigste lufthavn målt i antall passasjerer.

Illustrasjon: Ruter.

Elbusser – også i Oslo

Oslo, internasjonalt kjent for mange elbiler, figurerer ikke som verdensledende by hva bruk av elbusser angår. Men nå kommer slike busser også til Norges hovedstad.

Høyere danske fartsgrenser vurderes

Fra 80 til 90 km/t på landeveier, fra 110 til 120 km/t på motorveier – i Danmark er det aktuelt å heve fartsgrensene på strekninger der det blir funnet trafikksikkerhetsmessig forsvarlig.

Om man tar kjøpekraften i betraktning:

Fortsatt billig drivstoff i Norge

Ved inngangen til 2017 økte prisen på drivstoff til sitt høyeste nivå noen sinne. Prisen på bensin var kr 16.29 og diesel kr 15.25. Men drivstoff i Norge er fortsatt blant det rimeligste i Europa om man tar kjøpekraften i betraktning. 

Årlige svingninger til tross:

Trafikksikkerheten blir fortsatt stadig bedre!

Det foreløpige tallet på drepte i trafikkulykker i 2016 er 135. For ett år siden var det foreløpige tallet 125, som ble nedjustert til et endelig tall på 117 drepte i 2015, det laveste tallet siden 1947.

En ny jernbaneaktør

Jernbaneverket ble sendt over i historien da nyetablerte Bane NOR ved årsskiftet overtok ansvaret for den norske jernbaneinfrastrukturen. Det skjedde som et ledd i den regjeringsdrevne jernbanereformen.

Trafikkulykkenes pris:

Økonomisk verdsetting av liv og helse – en forskningshistorie

Vi får ofte spørsmålet: Hvor mye koster trafikkulykkene samfunnet? De siste årene har vi svart 25–30 milliarder kroner per år. Svaret blir, som jeg har forsøkt å forklare tidligere i Samferdsel, som regel misforstått.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS