Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Ferge over Tysfjorden. «Fergesambandet Bognes–Skarberget innstilles tidvis av værforhold, da dirigeres all trafikk til sambandet Drag–Kjøpsvik, som ligger mer værbeskyttet inne på Tysfjorden», skriver Tor Asgeir Johansen. Kartutsnitt fra Google Maps

    Ferge over Tysfjorden, la oss satse på Drag–Kjøpsvik

    DEBATT: For en effektiv fergekryssing av Tysfjorden i Nordland bør man styrke forbindelsen Drag–Kjøpsvik istedenfor å styrke forbindelsen Bognes–Skarberget, argumenterer Tor Asgeir Johansen i dette innlegget.

  • Store prosjekter:

    Den farlige (og nyttige) optimismen

    Overoptimisme i prosjektplanlegging. Sydney Opera House, et eksempel på et prosjekt som ble veldig mye mer tid- og kostnadskrevende enn opprinnelig tenkt. Foto Diliff/Wikimedia Commons

    KRONIKK: Psykologien lærer oss at mennesker med et positivt og optimistisk syn på tilværelsen, har lettere for å gjøre valg som fører til et lykkelig liv. I planlegging av store prosjekter er imidlertid optimisme et tveegget sverd. 

  • Nye møteplasser for godstransport – swipe and load!

    Digitale speditører. De fleste av de spurte speditørene ser det ifølge artikkelforfatterne som nødvendig for å overleve at de blir med på den digitale utviklingen. Illustrasjonsfoto: Syda Productions /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: For å møte konkurransen fra nye digitale møteplasser, bør etablerte speditører satse på merverdi utover verdien de har som møteplass for kjøpere og selgere av transporttjenester. 

  • Økte kostnader for fiskeeksporten uten EØS-avtalen

    Sjømateksport med og uten EØS-avtalen. Det vil bli tid- og kostnadskrevende grensepasseringer for eksporten av laks og annen sjømat til europeiske markeder hvis Norge sier opp EØS-avtalen uten å lykkes med å fremforhandle betingelser som gir en smidig ordning for grensekontroll, fastslår artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    FORSKNING: For norsk fiskeeksport vil en oppsigelse av EØS-avtalen (NOREXIT) innebære økt tidsbruk ved grensepassering på grunn av veterinærkontroll med stikkprøvekontroll og laboratorietest av fisken. Dette kan forsinke de transportene som kontrolleres og gi betydelig høyere transportkostnader i tillegg til redusert salgspris for fisken. 

  • Mye taler for nye nattog-relasjoner Østlandet–Nordland

    Nye nattog-forbindelser. «For dem som skal reise lenger enn Oslo–Trondheim, hadde det vært mye mer effektivt om også tiden hvor man sover mens toget står stille, kunne brukes til å reise», skriver Svein Skartsæterhagen. «Dette kan oppnås ved å kjøre gjennomgående nattog fra Oslo til Nordland.» Illustrasjonsfoto: Sigrid Elsrud

    DEBATT: «I de siste par årene har det heldigvis blitt fornyet interesse for å reise med tog også på lengre strekninger», skriver forfatteren av dette innlegget. Han foreslår nye nattog-relasjoner mellom Østlandet og Nordland. 

  • Dahls notater:

    Korona og trafikkulykker

    Verdens helseorganisasjon (World Health Organization, WHO) fører mange statistikker. En av dem viser at antall registrerte koronadødsfall i verden nå er oppe i godt over 1,3 millioner, en annen får WHO til å anslå at rundt 1,35 millioner mennesker årlig mister livet i trafikkulykker.

    Illustrasjon: Klipp fra WHO-video
     

  • En god bok om trafikksikkerhetens utvikling i Norge

    Trafikksikkerhetens utvikling. Noen tiår tilbake i tid, i Brubakken i Trondheim, en av illustrasjonene i boken. Her gjengitt med tillatelse fra Fagbokforlaget. Foto: Schrøder, Trondheim.

    BLIKK PÅ EN BOK: Det utgis sjelden bøker om trafikksikkerhet. Nå kan vi lese om trafikksikkerhetens historie i Norge fra tidlig på 1900-tallet fram til 2000. Hovedvekten ligger på perioden fra 1945 til 1970, det vil si før nedgangen i antall drepte og skadde i trafikken begynte. 

  • Hvordan oppfatter lokalpolitikere bypakker?

    Lokalpolitikeres innflytelse. Artikkelforfatterne poengterer at det er vanskelig for velgerne å vite hvem de skal holde ansvarlige for bompengebeslutninger når politikere på både statlig og lokalt plan kvier seg for å ta slikt ansvar. Illustrasjonsfoto: BF Sandnes /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Artikkelforfatterne undersøker hvordan lokalpolitikere opplever sin innflytelse og sitt handlingsrom i etableringen av bypakker, der også staten er en aktør. De gir en illustrasjon: «Bompenger er et upopulært virkemiddel, og det finnes eksempler der ingen av politikerne på ulike forvaltningsnivåer ønsker å ta ansvar for denne delen av byvekstavtalene.» 

  • Gir flere elbiler høyere nettleie?

    Elbil-lading og strømpriser. «Dette er den første landsdekkende empiriske studien av effekten av elbilhold på nettkostnader, og resultatene kan ha overføringsverdi til andre land der elbilandelen er på vei opp», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl
    FORSKNING: I en ny studie basert på norske data har vi undersøkt sammenhengen mellom elbilhold og kostnader for det lokale nettselskapet. Vi finner klare tegn på at flere elbiler resulterer i økte kostnader, men for de fleste strømkunder utgjør dette likevel små beløp.
  • Skandinaviske transportforskere setter lesbare spor

    Skandinavisk transportforskning. Artikkelen er basert på et kapittel artikkelforfatterne samt Berner Larsen har skrevet i et festskrift, utgitt på Fagbokforlaget, ved deres forskerkollega Finn Jørgensens 70-årsdag i høst.

    FORSKNING: På 2000-tallet har skandinaviske transportforskere publisert stadig flere artikler i fagfellevurderte tidsskrift. Vi ser også et økende samarbeid med forskere utenfor Skandinavia. Forskere fra Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Sverige, Transportøkonomisk institutt (TØI) i Norge og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har stått bak nesten 30 prosent av den fagfellevurderte forskningen.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS