Du er her

  • Hjem

AKTUELT

  • Et svensk blikk på norsk kollektivtransport

    Han er svensk, denne Gunnar Lindberg. Ikke desto mindre er han nå på vårparten blitt valgt inn som medlem av styret i Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i Oslo og der omkring.

  • Et uklokt forslag

    Forslaget om å legge ned Utrykningspolitiet er uklokt, mener trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik. Uten UP vil det i hans vurdering bli tilnærmet slutt på fartskontroller og annen kontroll i trafikken.

  • Mange stygge trafikkulykker:

    Den livsfarlige uoppmerksomheten

    En eller annen form for uoppmerksomhet hos førere av motorkjøretøy bidrar til rundt 30 prosent av dødsulykkene i veitrafikken i Norge, viser en gjennomgang TØI har gjort av ulykkerapporter.

     

  • Varelagerets betydning for trafikk og klima

    Flytting av varelagre fra sentrale byområder til utkanten av byer vil ikke nødvendigvis medføre redusert trafikk og reduserte klimagassutslipp.

  • Togforsinkelser mens jernbanen oppgraderes:

    Bortkastede milliarder?

    Som pendler med tog halve året har jeg de siste årene merket en gradvis bedring av punktlighet i trafikken. Men nå vender vi tilbake til en periode med buss for tog, innstillinger og forsinkelser.

  • Et spørsmål om konkurransevridning:

    Jernbanetilsynet refser Bane NOR

    Statens jernbanetilsyn mener at den statlige jernbanenettforvalteren Bane NOR opptrådte lovstridig ved å gi en godstogoperatør fordeler på bekostning av en annen, med svekket konkurranse som et resultat.

     

  • Modernisert sjøvei til Oslo

    Etter omfattende oppgraderingsarbeider, er sjøveien inn til og ut fra Oslo å anse som tryggere enn før, for både store og små fartøyer.

  • Kanskje en ny veitunnel under Themsen

    Etter å ha vurdert ulike steder for en ny veiforbindelse på tvers av Themsen, mellom London og elvens utløp i Nordsjøen, har det britiske transportdepartementet anbefalt ett av dem. Men anbefalingen er ikke ensbetydende med grønt lys for bygging.

  • Boliger og arbeidsplasser:

    Miljøgevinster ved sentral lokalisering

    Sentral kontra mindre sentral lokalisering av nye boliger og arbeidsplasser gir flere kollektivturer, færre bilturer og lavere antall kjøretøykilometer for bil. Effektene varierer avhengig av om vi ser på bosatte, ansatte eller totale tall, og fra sted til sted.

  • Danske nødtelefoners tid er forbi

    Mobiltelefonene har overtatt rollen til de grader at veimyndighetene i Danmark har bestemt seg for å fjerne bortimot alle de 1300 nødtelefonene langs landets motorveier.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS