Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Byrådet i Oslo svikter de kollektivreisende

    Tiden med bred og tverrpolitisk enighet om den aller viktigste saken for oss som bor i Osloregionen er forbi. Den tok brått slutt på ettermiddagen torsdag 23. april 2020. Fire år, seks måneder og to dager etter at Raymond Johansen ble byrådsleder.

  • Sotrasambandet – ikke for sent å snu!

    «Landet har ikke råd til å la norske anleggsarbeidere gå arbeidsledige, mens utenlandske selskaper er i full drift på norsk jord», skriver Anita Johansen i dette debattinnlegget, idet hun viser til at Statens vegvesen har kvalifisert tre utenlandske selskaper til å konkurrere om utbyggingen av Sotrasambandet.

  • Koronaepidemiene i Norge og Sverige går hver sin vei

    Samferdselen er gått i dvale. Hvor lenge skal det vare? Det avhenger av utviklingen i koronapandemien. Av særlig betydning for oss her i steinrøysa er smitteutviklingen på begge sider av Kjølen og tiltakene for å begrense spredningen.

     

  • Et budskap til Hareide om motorveier og fart

    I lys av samferdselsminister Knut Arild Hareides budskap om prioritering av klima og trafikksikkerhet må Hareide «avvise ideene om høyere fart og bygging av smal firefelts motorvei istedenfor to-/trefeltsvei med midtrekkverk», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget. «Noe annet ville vært oppsiktsvekkende», tilføyer han.

     

  • Forskere vil vite hva «fri fart» på Autobahn koster

    Som eneste land i Europa har Tyskland fortsatt «fri fart» på størstedelen av sitt overordnede motorveinett, Autobahn-nettet, men nå vil trafikk- og ulykkesforskere vite hva kostnadene er. De krever at regjeringen tar initiativ til en omfattende, vitenskapelig studie om innføring av en generell fartsgrense på Autobahn og hvilke følger en tempolimit på 130 km/t vil ha for trafikksikkerhet og miljø.

  • Har vi råd til selvkjørende biler?

    Selvkjørende biler blir dyrere enn dagens biler. Hvor mye dyrere vet vi ikke sikkert, men studier antyder 100 000–400 000 kroner dyrere (etter dollarkurs på 10 kr). Har vi råd til det, og er vi villige til å spandere så mye ekstra på en bil? Studier som er gjort til nå, tyder på at bare noen få vil kjøpe en selvkjørende bil som er så mye dyrere enn en konvensjonell bil.

  • Bergen:

    Et mulig nei til turistbusser i bykjernen

    Før koronaen stengte ned Norge, gikk byrådet i Bergen inn for en prøveordning som vil bety at indre bykjerne, kjent ikke minst for Bryggen og Fisketorget, stenges for turistbusser i sommer. Bystyret har ennå ikke tatt stilling til dette, men det synes uansett klart at koronaen i stor grad vil redusere den normale sommerbølgen av turister til Bergen –  og dermed behovet for turistbusskjøring.

  • Bane, bil og båt før annen verdenskrig

    Hvordan gikk det til da de første planene for norsk transport ble lagt? Artikkelforfatteren har sett på utviklingen for bane, bil og båt i Norge fram til 2. verdenskrig. 

  • Sykehus – tilgjengelighet og klimaavtrykk

    Artikkelforfatterne ser nærmere på endringer i pasienters tilgjengelighet til sykehus og i klimaavtrykk når sykehustilhørigheten endres.

  • Ikke alt blir selvkjørende – det er et problem

    Selvkjørende biler vil fungere bra på motorveger. Der kan de høyst sannsynlig både bedre trafikkavvikling og trafikksikkerhet. Men hva med bytrafikk?

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS