Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Bedre vegtilbud:

    Redder ikke distrikter, men gir vekst i byområder

    Bedre transport, til fordel for byer eller distrikter? «Vi finner flest positive virkninger for prosjekter i eller nær befolkningstette områder. Det er imidlertid ingen tegn på at bedre transport kan snu negative tendenser i mer befolkningsvake områder», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjon: Klipp fra Statens vegvesen-video

    FORSKNING: Troen på at vegprosjekter gir vekst og verdiskaping er ofte stor. En ny studie viser at slike virkninger oftest oppstår i befolkningssterke områder hvor utviklingen allerede er positiv. I spredtbygde strøk er det få tegn til at bedre veger kan snu den negative utviklingen.

  • Gode forslag til norske regler for elsparkesykkel

    Norsk regelverk for elsparkesykler. Krav til opplæring og krav til lys og reflekser på elsparkesykler – dette er noe artikkelforfatteren savner i det foreslåtte norske regelverket, som nå er ute på høring. Illustrasjonsfoto: Ivan Smuk /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Elsparkesykler har siden de ble innført medført mye kaos i bybildet og mange skadde i trafikken, bl.a. i Oslo. Et nytt norsk regelverk for å minimere disse ulempene er derfor nå på høring. Danske Via Trafik har gjennomgått de aktuelle reglene og mener at de, til tross for noen mangler, kan medvirke til å redusere ulykkesrisikoen.

  • Vi har verdens beste trafikanter

    «Hvis vi tror vi er best, har vi tapt», skriver kronikkforfatteren. «Selvtilfredshet er en farlig følgesvenn. Tallet på drepte og hardt skadde i trafikken er fortsatt et stort samfunnsmessig problem.» Illustrasjonsfoto: BF Sandnes/Scandinavian Stockphoto

    KRONIKK: I 2020 ble 95 drept i trafikken. Det er mer enn tall og statistikk, dette er 95 tragedier. Men det er samtidig en milepæl i arbeidet for nullvisjonen om at ingen skal dø eller bli hardt skadd i trafikken.

  • Ambisiøse klimamål koster:

    Stort potensial for transportpolitiske forbedringer

    «Modellen vår viser hvordan man kan justere kollektivpriser og bompenger for å oppnå en optimal balanse mellom kollektivtransport og bilkjøring i både rushtiden og utenom rush», skriver kronikkforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    KRONIKK: Dagens transportpolitikk for Oslo-området må justeres hvis bompenger, kollektivpriser og parkeringspriser på bedre vis skal balansere nytte og kostnader i transportmarkedet. 

  • USAs presidentvalg:

    Noe å lære for dem som kartlegger transportatferd

    Illustrasjon, metoder for spørreundersøkelser. «Konsekvensene er at svarene ikke lengre klarer å gi et korrekt bilde av reisevaner i Norge», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjon: David Castillo Dominici /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Etter presidentvalget i USA i november, er det «game over» for spørreundersøkelser innen transportplanlegging i Norge? På en spektakulær måte illustrerte presidentvalget på nytt utfordringen med spørreundersøkelser.

  • Lavere aldersgrense for bilkjøring – en god idé?

    Aldersgrense for førerkort. «Det som er bakvendt ved dagens aldersgrenser for førerkort, er at aldersgrensen er lavere for moped og lett motorsykkel enn for bil», skriver Rune Elvik. «Dette er bakvendt fordi moped og motorsykkel har høyere skaderisiko enn bil.» Illustrasjonsfoto: JuNiArt /Scandinavian Stockphoto

    Artikkelforfatteren søker svar på om det er en god idé å iverksette en foreslått prøveordning med begrenset førerkort for bil for 16-åringer i utkantstrøk. Men som han konkluderer: «Å vedta endringer i aldersgrenser for førerkort, er å fatte beslutninger under stor usikkerhet. Vi vet hva vi har, ikke hva vi får.»

  • Ferge over Tysfjorden, la oss satse på Drag–Kjøpsvik

    Ferge over Tysfjorden. «Fergesambandet Bognes–Skarberget innstilles tidvis av værforhold, da dirigeres all trafikk til sambandet Drag–Kjøpsvik, som ligger mer værbeskyttet inne på Tysfjorden», skriver Tor Asgeir Johansen. Kartutsnitt fra Google Maps

    DEBATT: For en effektiv fergekryssing av Tysfjorden i Nordland bør man styrke forbindelsen Drag–Kjøpsvik istedenfor å styrke forbindelsen Bognes–Skarberget, argumenterer Tor Asgeir Johansen i dette innlegget.

  • Store prosjekter:

    Den farlige (og nyttige) optimismen

    Overoptimisme i prosjektplanlegging. Sydney Opera House, et eksempel på et prosjekt som ble veldig mye mer tid- og kostnadskrevende enn opprinnelig tenkt. Foto Diliff/Wikimedia Commons

    KRONIKK: Psykologien lærer oss at mennesker med et positivt og optimistisk syn på tilværelsen, har lettere for å gjøre valg som fører til et lykkelig liv. I planlegging av store prosjekter er imidlertid optimisme et tveegget sverd. 

  • Nye møteplasser for godstransport – swipe and load!

    Digitale speditører. De fleste av de spurte speditørene ser det ifølge artikkelforfatterne som nødvendig for å overleve at de blir med på den digitale utviklingen. Illustrasjonsfoto: Syda Productions /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: For å møte konkurransen fra nye digitale møteplasser, bør etablerte speditører satse på merverdi utover verdien de har som møteplass for kjøpere og selgere av transporttjenester. 

  • Økte kostnader for fiskeeksporten uten EØS-avtalen

    Sjømateksport med og uten EØS-avtalen. Det vil bli tid- og kostnadskrevende grensepasseringer for eksporten av laks og annen sjømat til europeiske markeder hvis Norge sier opp EØS-avtalen uten å lykkes med å fremforhandle betingelser som gir en smidig ordning for grensekontroll, fastslår artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    FORSKNING: For norsk fiskeeksport vil en oppsigelse av EØS-avtalen (NOREXIT) innebære økt tidsbruk ved grensepassering på grunn av veterinærkontroll med stikkprøvekontroll og laboratorietest av fisken. Dette kan forsinke de transportene som kontrolleres og gi betydelig høyere transportkostnader i tillegg til redusert salgspris for fisken. 

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS