Du er her

  • Hjem

AKTUELT

  • Sams vegadministrasjon: Fra baksetet til førersetet

    Har Stortinget gått fra sans og samling? Vil ansatte flykte, fagmiljøer forvitre og kostnadene for fylkesvegene eksplodere? Skrekkscenariene er mange i debatten om å overføre ansatte i Statens vegvesen til fylkeskommunene fra 2020.

  • Bensinstasjonenes priser svinger ikke som før

    REPORTASJE: Det siste året har mønsteret for svingninger i drivstoffprisene som møter kundene på landets bensinstasjoner endret seg. Tidligere varierte prisene syklisk i løpet av uken, med faste topper mandager og torsdager. Siden november i fjor ligger prisene jevnere gjennom uken.

     

  • Dansk nedtur for toget

    LITT AV HVERT: Folk vest for Storebælt i Danmark tar ikke toget i samme grad som før, ifølge danske nyhetsmedier.

     

  • Nord-Norge henger bedre sammen enn før

    LITT AV HVERT: Den rundt 350 kilometer lange hovedveien mellom Alta i øst og Tromsø i vest er blitt litt enklere og raskere å forsere …

  • De fornyer trikkebyen Oslo

    LITT AV HVERT: Den typen trikk Oslo har bestilt er vel utprøvd i andre byer og skal gjøre en god jobb også her, fastslo toppsjefen i den spanske trikkeprodusenten CAF da han i dag viste ansikt i den norske hovedstaden.  

  • Bedre sykkelveier fører til sykling av lange omveier

    I Oslo sykles det i gjennomsnitt 21 % lenger enn kortest mulige rute, fremgår det av GPS-databaserte studier av syklisters veivalg. Mange omveier gjøres for å nyte bedre sykkelinfrastruktur, noe som har interessante implikasjoner for transportplanlegging og samfunnsøkonomiske analyser.

  • To misvisende «myter» om klimapolitikk

    NRK lot i forrige uke to elbil-entusiaster, Lasse Fridstrøm fra TØI og Frederic Hauge fra Bellona, uttrykke sine meninger gjennom en kronikk og en påfølgende replikk som begge berører temaet klimapolitikk. Men diskusjonen om klimaet blir avsporet av elbilfokuset.

  • El erstatter diesel i lokal tømmertransport

    LITT AV HVERT: Reduserte utslipp, mindre støy, tid og penger spart – dette er gevinster som ifølge jernbaneeier Bane NOR kan høstes ved at det 2,7 km lange industrijernbanesporet fra tømmerterminalen på Follum til Hønefoss stasjon blir elektrifisert.

  • Afrikas raskeste

    LITT AV HVERT: Marokkos kong Mohammed VI og Frankrikes president Emmanuel Macron var blant notabilitetene som fikk seg en lynrask togtur da Marokkos – og dermed Afrikas – første jernbanelinje for høyhastighetstog ble offisielt åpnet.

  • Slik kan det bli færre tungbilulykker

    Jo mer transportbedrifter som opererer tunge godsbiler arbeider internt med trafikksikkerhetstiltak, jo mer kan de redusere faren for at tungbilene blir involvert i ulykker, viser TØI-forskning.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS