Du er her

  • Hjem

AKTUELT

  • Nord-Norgebanen bør aldri bygges

    Til tross for et sterkt ønske blant mange i nord, er det vanskelig å finne troverdige argumenter for hvorfor Nord-Norgebanen noen gang bør bygges.

  • 65 trafikkomkomne på åtte måneder

    Tall fra Statens vegvesen, inklusive foreløpige tall for sommermånedene, viser at 65 mennesker mistet livet i trafikken i Norge i månedene januar–august, opp fra 62 omkomne i samme periode i fjor.

  • Vegtrafikken:

    Ulykkesstatistikken er dårligere enn noensinne

    Bare 17 % av trafikkskader som behandles av lege eller sykehus kommer med i vår offisielle statistikk over vegtrafikkulykker, som bygger på politiets rapporter. Selv for alvorlige skader er rapporteringsgraden bare 37 %. Det eneste tallet vi kan stole på, er antall drepte.

     

  • Voksende godstogtrafikk Kina–Europa

    De klart største godsvolumene fra Kina til Europa går sjøveien, som ikke desto mindre er utsatt for en voksende konkurranse fra jernbanen.

  • Nord-Aurdal er årets trafikksikkerhetskommune

    LITT AV HVERT: Nord-Aurdal kommune stikker seg så godt frem med sitt trafikksikkerhetsarbeid at den av Samferdselsdepartementet er kåret som «Årets trafikksikkerhetskommune 2019».

  • Nei, ja eller tja i vente for britenes lyntogsatsing

    LITT AV HVERT: Etter at milliarder av pund de seneste årene er brukt på forberedelser til en høyhastighetsbane for tog mellom London og andre britiske storbyer, har statsminister Boris Johnsons regjering satt spørsmålstegn ved hele prosjektet.

  • La operatørene betale for å kjøre tog

    Urbanet Analyse har, på oppdrag fra Jernbanedirektoratet, utredet bonus-/malus-systemer for statens kjøp av persontransport med tog. Vår anbefaling er klar: La operatørene betale for trafikk­avtalene – ikke ta seg betalt, som i dag – og deretter jobbe for å oppnå bonuser gjennom bedret tilbud og passasjervekst.

  • Kampanje mot promillekjøring med elsparkesykkel

    LITT AV HVERT: Mens farer knyttet til bruk av elsparkesykler og mulige myndighetstiltak for å regulere bruken av dem er et hett tema, har en av elsparkesykkel-utleierne i Oslo lansert en kampanje mot promillekjøring med det populære fremkomstmiddelet.

  • Han foreslår høyere fartsgrenser

    LITT AV HVERT: Jon Georg Dale, samferdselsministeren, foreslår økte fartsgrenser på en håndfull veistrekninger rundt om i Norge og ser at økningene kan være et faktum i løpet av september.

  • Nullutslippsområder innebærer også grønn mobilitet

    Grønne mobilitetsløsninger inngår i selve definisjonen av et nullutslippsområde. God offentlig transport, gå- og sykkelstier og lademuligheter for elbiler må være på plass.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS