Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Elsparkesyklene:

    Hva myndighetene kan og ikke kan gjøre

    KRONIKK: Om den uavklarte situasjonen knyttet til den omstridte bruken av elsparkesykler, skriver kronikkforfatteren at myndighetene allerede i dag har «flere virkemidler og lovgrunnlag for å håndtere flere av de mest problematiske utfallene.» Samtidig ser han at andre aktuelle virkemidler, som regulering av markedstilgang, synes å forutsette klarere lovhjemler.

  • Korona og samferdsel

    Nytenkning om prissetting av kollektivtransporten

    HVA NÅ? «Økt frykt for smitte og motstand mot trengsel på kollektivtransporten øker viktigheten av å jobbe for å spre reisene utover døgnet», skriver artikkelforfatterne. «Tidsdifferensierte takster er et tiltak for å gjør akkurat dette.»

     

  • Med bedre drift og vedlikehold kan flere gå og sykle

    FORSKNING: Nullvekstmålet tilsier at framtidig vekst i persontrafikken i byer og tettsteder skal tas med gange, sykkel og kollektivtrafikk. God drift og godt vedlikehold av fortau, gang- og sykkelveger og sykkelfelt er viktig for å få til dette.

  • En uteblitt cruisesesong i Bergen, mange blør

    REPORTASJE: Etter at koronautbruddet stengte ned Norge, har ikke et eneste cruiseskip anløpt Bergen havn. Bergen er den største cruisehavnen i Norge og hadde i fjor 326 cruiseanløp med rundt 610 000 passasjerer.

  • Kollektivtransport truet av årlig milliardsvikt

    FORSKNING: Koronapandemien kan medføre at kollektivtransporten blir rammet av en langvarig årlig svikt i billettinntektene på 2,3 milliarder kroner, viser en analyse utført av Urbanet Analyse.

  • Korona og samferdsel

    Nærskipsflåten – en viktig brikke

    HVA NÅ? Regjeringen satte i gang de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid grunnet den pågående korona-pandemien. Selv om samfunnet ble stengt ned og helsevesenet ble satt på prøve, fortsatte den landsomfattende transportlogistikken. Varer kom frem, og beviset for at det ikke var noe grunn for å hamstre, ble stadig bekreftet.

  • Korona og samferdsel

    Hva med norsk luftfart etter pandemien?

    HVA NÅ? Hvis ikke regjeringen gjør mer for å hjelpe hjemlige flyselskaper gjennom koronakrisen, kan Norge bli sittende igjen med «et brukbart flytilbud på hovedstrekningene i Norge, men et magrere og dyrere flytilbud til distriktene», argumenterer Torbjørn Lothe.

  • Stor endring i ungdoms reisevaner siden 1990-tallet

    FORSKNING: «Ungdom reiser mindre nå enn de gjorde før, og de gjør særlig færre besøksreiser», skriver artikkelforfatteren. «Dette gjelder all ungdom, men særlig de i ungdomsskolealder. Samtidig blir disse i større grad kjørt på ulike aktiviteter enn det de gjorde tidligere, og de sykler og går mindre.»

  • Moped uten aldersgrense

    DEBATT: «Solberg-regjeringen slapp løs utleienæringen og elsparkesyklene. Nå bør regjeringen rydde opp etter seg», skriver innsenderen. «Første skritt vil være et forbud mot å kjøre på fortau og omklassifisering til moped (ståmoped).»

  • Vestland satser på en elfly-fremtid

    REPORTASJE: Vestland vil bli et foregangsfylke for elektrifiseringen av luftfarten. Fylket er allerede ledende på nullutslipp innen fergedrift. Nå høynes listen også for innenriks luftfart.

     

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS