Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Anbefalinger for bedre samfunnsøkonomiske analyser

    rt prosjekt – konsept for hengebro på flytende fundament. Illustrasjon: Vianova/Baezeni

    FORSKNING: En gjennomgang av 38 samfunnsøkonomiske analyser i statens prosjektmodell viser at det er betydelig sprik i hvordan man verdsetter nytte og kostnader. Vi gir tre anbefalinger for hvordan man kan oppnå en bedre og mer enhetlig praksis.

  • Norge er bilprodusentenes beste venn …

    CO2-utslipp, EU-bøter. «EU-forordning 2019/631 gjør det særlig åpenbart at et forbud (mot registrering av nye bensin- og dieselbiler fra 2025, red. anm.) vil være uforholdsmessig: Det vil bli vurdert som svært inngripende, men ha bare begrenset betydning for klimagassutslippene fra personbiler i EØS-området», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Péter Gudella /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Det høye salget av null- og lavutslippsbiler i Norge gir rom for mindre salg ellers i EØS. Eller at bilprodusentene sparer 15 milliarder kroner i bøter bare i 2020.

  • Den nye TØI-sjefen

    Fra en nøkkelrolle til en annen innen samferdselen

    Ny TØI-sjef. Bjørne Grimsrud hadde, som det falt seg, bilder av TØI-folket i ryggen da han sto ansikt til ansikt med dem og ble presentert som deres nye sjef. Foto: F. Dah

    I tidligere år har han stått på Stortingets talerstol, han har sett barneslaveri på nært hold, han har jobbet med planlegging av nytt regjeringskvartal … Og nå rydder denne Bjørne Grimsrud seg ut av ledersjiktet i Statens vegvesen, etter fire år der, for å overta sjefsstolen i Transportøkonomisk institutt (TØI). 

  • Korona og samferdsel:

    Pandemiens betydning for Norges forsyningssikkerhet

    Korona, forsyningssikkerhet. Store utfordringer for næringslivet, ikke minst for transportindustrien … Datafangst fra rundt 1600 lastebiler inngår i et TØI-ledet prosjekt som analyserer effekter av pandemien på nasjonal forsyningssikkerhet. Illustrasjonsfoto: F. Dah

    HVA NÅ? Pandemien har åpnet for et «levende eksperiment» som gir mulighet til å identifisere hvordan næringslivet faktisk tilpasser seg krisesituasjoner, poengterer artikkelforfatterne.

  • Grenseløst potensial i nordisk togtriangel

    Grensekryssende jernbane. «Norske myndigheter bør ( … ) jobbe tett sammen med regjeringene i Sverige og Danmark for at ‘Det Nordiske Triangelet’ prioriteres i EUs revisjon», skriver kronikkforfatteren. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    KRONIKK: Sette seg på toget i Oslo og gå av i Stockholm under tre timer senere? Ikke science fiction, men en høyst reell mulighet hvis norske og svenske myndigheter åpner for ny organisering og finansiering av jernbane.

  • Utslippsfrie hurtigbåter er satt på vent

    På vei mot nullutslippshurtigbåter. Rederiet Norled har kontrakt på hurtigbåtrutene i Vestland fylke. Den løper ut i 2022, men vil bli midlertidig forlenget til de nye hurtigbåtene er på plass i 2024.

    REPORTASJE: Vestland fylke utsetter krav om utslippsfrie hurtigbåter. Istedenfor satses det nå på en hybridløsning. Neste generasjon av hurtigbåter skal drives med en kombinasjon av batteri og diesel og være på plass i 2024.

  • Enda mer penger – men blir det mer vei og bane?

    Forslag til statsbudsjett 2021. «I motsetning til jernbaneinvesteringene ser det ut som veibyggerne hos Statens vegvesen og Nye Veier AS klarer å bygge vei innenfor kostnadsrammer», poengterer Kjell Werner Johansen i sin kommentar til budsjettforslaget. Illustrasjon: Olav Heggø

    KOMMENTAR: Forslag til statsbudsjett for 2021 setter med over 80 milliarder kroner til Samferdselsdepartementet rekord i størrelse. Likevel viser budsjettforslaget et etterslep i oppfølgingen av den ambisiøse transportplanen (NTP) for perioden 2018– 2023.

  • Uheldige følger av en ufullstendig skaderegistrering

    Trafikkulykker, ufullstendig skaderegistrering. «Antall trafikkulykker og -skader politiet registrerer er nå blitt så lavt at det nesten er umulig å undersøke virkninger av trafikksikkerhetstiltak i Norge», skriver Rune Elvik. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Politiet registrerer langt fra alle trafikkulykker og -skader her i landet, men det er likevel politiets statistikk myndighetene bygger på når de planlegger trafikksikkerhetstiltak, fastslår artikkelforfatteren. Dermed er det nesten umulig å undersøke virkninger av trafikksikkerhetstiltak, konkluderer han.

  • Korona og samferdsel:

    Det kommer et veikart for hydrogen

    Samferdselen i koronanes kjølvann. Hydrogen til fremdrift på vei, jernbane, i luften, til sjøs … Norsk Hydrogenforum ser mange muligheter. Her et konsept til et bunkringsskip for hydrogen (LH2). Bak konseptet står Moss Maritime, Equinor, Wilhelmsen og DNV GL. Illustrasjon: Moss Maritime

    HVA NÅ? Statsminister Erna Solberg vil satse på hydrogen. Hydrogenstrategien skal følges opp med et veikart for hydrogenknutepunkter. Gjennom disse knutepunktene skal kollektivtrafikk, båtruter, ferger og industri få tilgang til hydrogen. Dette lyder som musikk i bransjens ører. 

  • Dahls notater:

    Påbudt, men ikke på ramme alvor …

    Munnbind

    DAHLS NOTATER: Det hefter noe pussig ved diverse nasjonale og lokale norske myndigheters mange budskap om hvordan folk skal – eller bør – forholde seg til koronasituasjonen.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS