Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Utslippene fra nye biler i EU går ned

    Flere elbiler i EU. «Norge er et lite land. Det selges nå flere elbiler i Tyskland, Frankrike og Storbritannia enn i Norge. Det er slutt på norsk ‘dominans’ i dette markedet», skriver artikkelforfatteren. Foto: Frank Gärtner /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: EUs utslippsregulering for nye biler begynner for alvor å bite nå i år. Det har ført til en kraftig vekst i salget av elbiler og ladbare hybrider og et brått fall i CO2-utslippet. 

  • Den farligste tunnelen i landet blir mye farligere

    Oslofjordforbindelsen, bro eller tunnel. «Ny parallell tunnel vil gi flere branner i takt med økende trafikk og bli en bratt ‘omvendt fjellovergang’ med høydeforskjell på 240 meter og 7 prosent stigning i begge retninger», skriver Åslaug Sem-Jacobsen. Illustrasjon: Klipp av tverrsnitt, Statens vegvesen

    DEBATT: Regjeringen med Høyre som pådriver har med sitt vedtak om å bygge et parallelt tunnelløp til den eksisterende E134 Oslofjordtunnelen ikke tatt innover seg kunnskap om konsekvensene. Eller ubehaget for oss som skal bruke den. 

  • I koronaens kjølvann:

    Langt mindre togreising, tiden inne for nye priser

    Korona gir færre togreiser. «Koronapandemien forsterker et behov for et rabatert billettslag hvor en betaler per reise, men ikke binder seg til en gitt periode», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    FORSKNING: Basert på en ny undersøkelse beregner artikkelforfatterne en 20–30 prosents nedgang i antall togreiser på Østlandet selv i en fremtid der reisende ikke trenger bekymre seg for koronasmitte. De to finner at tiden nå er moden for innføring av annerledes prisede togreiser, noe som i deres vurdering kan dempe den beregnede nedgangen i reiser. 

  • Anbefalinger for bedre samfunnsøkonomiske analyser

    rt prosjekt – konsept for hengebro på flytende fundament. Illustrasjon: Vianova/Baezeni

    FORSKNING: En gjennomgang av 38 samfunnsøkonomiske analyser i statens prosjektmodell viser at det er betydelig sprik i hvordan man verdsetter nytte og kostnader. Vi gir tre anbefalinger for hvordan man kan oppnå en bedre og mer enhetlig praksis.

  • Norge er bilprodusentenes beste venn …

    CO2-utslipp, EU-bøter. «EU-forordning 2019/631 gjør det særlig åpenbart at et forbud (mot registrering av nye bensin- og dieselbiler fra 2025, red. anm.) vil være uforholdsmessig: Det vil bli vurdert som svært inngripende, men ha bare begrenset betydning for klimagassutslippene fra personbiler i EØS-området», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Péter Gudella /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Det høye salget av null- og lavutslippsbiler i Norge gir rom for mindre salg ellers i EØS. Eller at bilprodusentene sparer 15 milliarder kroner i bøter bare i 2020.

  • Den nye TØI-sjefen

    Fra en nøkkelrolle til en annen innen samferdselen

    Ny TØI-sjef. Bjørne Grimsrud hadde, som det falt seg, bilder av TØI-folket i ryggen da han sto ansikt til ansikt med dem og ble presentert som deres nye sjef. Foto: F. Dah

    I tidligere år har han stått på Stortingets talerstol, han har sett barneslaveri på nært hold, han har jobbet med planlegging av nytt regjeringskvartal … Og nå rydder denne Bjørne Grimsrud seg ut av ledersjiktet i Statens vegvesen, etter fire år der, for å overta sjefsstolen i Transportøkonomisk institutt (TØI). 

  • Korona og samferdsel:

    Pandemiens betydning for Norges forsyningssikkerhet

    Korona, forsyningssikkerhet. Store utfordringer for næringslivet, ikke minst for transportindustrien … Datafangst fra rundt 1600 lastebiler inngår i et TØI-ledet prosjekt som analyserer effekter av pandemien på nasjonal forsyningssikkerhet. Illustrasjonsfoto: F. Dah

    HVA NÅ? Pandemien har åpnet for et «levende eksperiment» som gir mulighet til å identifisere hvordan næringslivet faktisk tilpasser seg krisesituasjoner, poengterer artikkelforfatterne.

  • Grenseløst potensial i nordisk togtriangel

    Grensekryssende jernbane. «Norske myndigheter bør ( … ) jobbe tett sammen med regjeringene i Sverige og Danmark for at ‘Det Nordiske Triangelet’ prioriteres i EUs revisjon», skriver kronikkforfatteren. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    KRONIKK: Sette seg på toget i Oslo og gå av i Stockholm under tre timer senere? Ikke science fiction, men en høyst reell mulighet hvis norske og svenske myndigheter åpner for ny organisering og finansiering av jernbane.

  • Utslippsfrie hurtigbåter er satt på vent

    På vei mot nullutslippshurtigbåter. Rederiet Norled har kontrakt på hurtigbåtrutene i Vestland fylke. Den løper ut i 2022, men vil bli midlertidig forlenget til de nye hurtigbåtene er på plass i 2024.

    REPORTASJE: Vestland fylke utsetter krav om utslippsfrie hurtigbåter. Istedenfor satses det nå på en hybridløsning. Neste generasjon av hurtigbåter skal drives med en kombinasjon av batteri og diesel og være på plass i 2024.

  • Enda mer penger – men blir det mer vei og bane?

    Forslag til statsbudsjett 2021. «I motsetning til jernbaneinvesteringene ser det ut som veibyggerne hos Statens vegvesen og Nye Veier AS klarer å bygge vei innenfor kostnadsrammer», poengterer Kjell Werner Johansen i sin kommentar til budsjettforslaget. Illustrasjon: Olav Heggø

    KOMMENTAR: Forslag til statsbudsjett for 2021 setter med over 80 milliarder kroner til Samferdselsdepartementet rekord i størrelse. Likevel viser budsjettforslaget et etterslep i oppfølgingen av den ambisiøse transportplanen (NTP) for perioden 2018– 2023.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS