Du er her

  • Hjem

AKTUELT

  • Forslag til NTP-prioriteringer levert

    LITT AV HVERT: Etater og virksomheter under Samferdselsdepartementet har overlevert departementet sine ulike forslag til hvordan ressursbruken i Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033 bør prioriteres.

  • Vil selvkjørende biler løse byenes trafikkproblemer?

    Selvkjørende biler kan, hvis individuell eie og bruk av bil fortsetter som i dag, gi trafikkvekst i byene. Reisetidene kan likevel bli litt kortere enn i dag.

  • Bergen ser for seg bybåter i kollektivnettverket

    Bergen kommune vurderer å etablere en ny bybåtrute. Den er tenkt som et maritimt tilskudd til det allerede eksisterende kollektivnettverket og skal knytte sammen bydeler langs byens langstrakte sjøkant.

  • Smart mobilitet – en forskers kritiske blikk

    Kunne det være smart av en by som Oslo å skilte med offentlig utplasserte rullatorer, etter mønster av bysyklene eller elsparkesyklene? TØI-forsker Tanu Priya Uteng reiser spørsmålet.

  • Tro på elfly i Norge innen 2030

    LITT AV HVERT: Norge bør være en arena for utvikling, testing og tidlig implementering av elfly, foreslår Luftfartstilsynet og Avinor i en rapport utarbeidet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

     

  • En elektrisk flybuss

    LITT AV HVERT: Enda et eksempel på at elektriske busser vinner terreng rundt om i verden: Elbusser har erstattet dieselbusser på flybuss-ruten mellom den sørfranske byen Toulouse og den nærliggende flyplassen Toulouse-Blagnac.

     

  • Selvkjørende biler – et sprang i det ukjente?

    Det pågår en enorm forskning om utvikling av selvkjørende biler og deres mulige virkninger. Optimistene tror at selvkjørende biler vil fjerne eller sterkt redusere de uønskede virkningene av transport – køer, forurensning og ulykker. Men mange av de virkninger selvkjørende biler kan ha er svært usikre eller ukjente.

     

  • Faktorer som gir økt kollektivandel på arbeidsreiser

    Kollektivtilbudet er vesentlig bedre i Oslo enn i Bergen, Trondheim og Stavanger, viser en studie utført av artikkelforfatterne. De ser nærmere på hvilke faktorer som gir økt kollektivandel på arbeidsreiser.

  • Ny fart i elbuss-satsingen

    LITT AV HVERT: Rundt 100 busser som de nærmeste årene skal settes i trafikk i Oslo kan bli elektrisk drevne – ved hjelp av 74 millioner kroner i støtte fra statlige Enova.

  • Toppmøte om høye fergetakster

    LITT AV HVERT: Fire regjeringsmedlemmer inviterer seks fergetakst-protesterende fylkeskommuner til et møte mandag, ifølge Samferdselsdepartementet med det formål å etablere «et felles økonomisk faktagrunnlag om situasjonen som har oppstått.»

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS