Du er her

  • Hjem

AKTUELT

  • Oslo Havn, et mulig utslippsfritt eksempel

    LITT AV HVERT: Oslo Havn har ambisjoner om å bli utslippsfri og har i den sammenheng nå gått i samarbeid med Miljøstiftelsen Bellona, som skal være sparringspartner og dessuten bidra til internasjonal spredning av lærdom fra hovedstadshavnen.

     

  • Elektrisk mobilitet setter rekord på rekord …

    «Det slår meg at Norge på mange måter representerer et samfunn andre drømmer om, ikke bare når det gjelder velferd, likestilling og bruk av fornybar energi, men også når det gjelder elektrifisering i ulike deler av transportsektoren», skriver artikkelforfatteren. «Det må vi fortsette med, for det inspirerer andre.»

  • Kartlegging via sensorsystem i motorveibanen

    LITT AV HVERT: Et sensorsystem i veibanen på den nye motorveistrekningen E18 Tvedestrand–Arendal samler inn trafikk- og kjøretøydata og kan dermed bidra til «mange positive effekter», melder det statlige veibyggingsselskapet Nye Veier.

  • Oljehovedstaden ble elbilhovedstad

    LITT AV HVERT: Etter gjennom noen tiår å ha vært kjent på folkemunne som Norges oljehovedstad, er Stavanger blitt kåret som Norges elbilhovedstad 2019.

  • Bergen Havn i ny ham

    Bergen Havn skal bli helt ny. Like før sommeren lanserte det interkommunale selskapet sine vyer for fremtidens havn. For Bergen betyr det at havneområdene i sentrum åpnes for byens innbyggere, samtidig med at havnen sikres forutsigbarhet og moderne fasiliteter.

     

  • Ringeriksbanen – planlegging i hurtigtogsfart

    Den planlagte Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss vil i mange henseende være et dårlig prosjekt, ifølge Torbjørn Endal og Jørn Hanssen i foreningen MiljøRett §112. Bedre vil det være, mener de, å satse på en Ringeriksbanen Nord via Nittedal og Jevnaker.

  • Smarte Stavanger

    LITT AV HVERT: Stavanger ble i dag tildelt Mobilitetsprisen 2019 og fikk da betegnelsen «Norges smarteste by», forklart med «sitt offensive og nytenkende arbeid innen mobilitet.»

  • Dystre prognoser for global transportutvikling

    Nye prognoser viser en tredobling av global transport fram mot 2050. Gunnar Lindberg, direktør ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), mener dette er dyster lesning fra International Transport Forum (ITF).

  • Kritiske blikk på cruiseskipenes miljøpåvirkning

    LITT AV HVERT: Stadig større og flere cruiseskip, stadig mer miljøpåvirkning – og voksende protestbølger fra lokalbefolkninger som føler seg negativt berørt, ikke bare i norske byer og fjorder, men også ute i verden.

  • Helgeland:

    En ikke optimalt plassert base for luftambulansefly

    Luftambulansen på Helgeland har base i Brønnøysund, men dette er ikke en god løsning hverken for samfunnsøkonomien eller flertallet av berørte pasienter, ifølge en studie ved Handelshøgskolen, Nord universitet (HHN). «Faktisk fremstår samtlige alternative lokaliseringer på Helgeland – Mosjøen, Sandnessjøen og Mo i Rana – som bedre enn dagens løsning», skriver artikkelforfatterne.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS