Du er her

  • Hjem

AKTUELT

  • Tryggere transport på norske veger

    DEBATT: Våren med fuglekvitter, bjørkeløv og markblomster er her for fullt. Likevel bør vi ikke glemme det som skjer hver vinter, nemlig at en rekke vogntog kjører seg fast eller kjører av vegen. Enten fordi bilene ikke er skodd for norske vinterforhold eller fordi sjåførene ikke har nødvendige ferdigheter til å kjøre på vinterveger. Eller en kombinasjon av dette.

  • En dansk fartsøkning

    LITT AV HVERT: Tillatt maksfart for lastebiler og vogntog skal på mange danske veier utenfor tettbygde områder økes fra 70 km/t til 80 km/t, har Folketinget besluttet.

  • Farligere å reise kollektivt enn ulykkestallene forteller

    Å reise med buss, trikk, T-bane eller tog regnes som svært sikkert. Det er riktig så lenge vi ser på risikoen for å bli skadet i en trafikkulykke under reisen. Men mange passasjerer skades, gjerne ved fall, uten at det skjer en trafikkulykke – og dermed uten at skadene blir systematisk registrert.

     

  • Grovt villedende tysk artikkel om elbil kontra dieselbil

    En artikkel fra det tyske IFO-instituttet har fått mye oppmerksomhet i norske medier i påskeuka. Forfatterne hevder at en Tesla Model 3 står for større livsløpsutslipp av CO2 enn en Mercedes 220 med dieselmotor. Men rapporten er basert på nærmest absurd tendensiøse forutsetninger.

     

  • El-ferge underveis til forbindelsen Moss–Horten

    LITT AV HVERT: Fergeselskapet Bastø Fosen skal om knappe to år sette inn en batteridrevet ferge på den travle forbindelsen Moss–Horten.

  • EU sliter med trafikksikkerheten

    LITT AV HVERT: Foreløpige 2018-tall viser at EU-landene samlet fortsatt har grovt regnet dobbelt så mange trafikkomkomne årlig pr. innbygger som Norge.

     

  • Et mulig tidkrevende løft for Alnabruterminalen

    LITT AV HVERT: Alnabru godsterminal i Oslo, som spiller en nøkkelrolle i godstogtrafikken, bør ifølge en ny anbefaling fra Jernbanedirektoratet videreutvikles trinnvis i de kommende 40 årene til en dobbelt så stor kapasitet som dagens.

     

  • Tommel ned for foreslått havne- og farvannslov

    Regjeringen la onsdag 10. april frem forslag til ny havne- og farvannslov. Det var knyttet store forventninger til dette i næringen, men skuffelsen ble stor. Forslaget vil ikke bidra til mer sjøtransport.

  • Complete Streets, konsept for helhetlig gateplanlegging

    Complete Streets er et konsept for helhetlig gateplanlegging som er tatt i bruk i en rekke byer i Nord-Amerika. Konseptet handler om å legge til rette for alle brukergrupper, samt ivareta all bruk som skjer i tilknytning til en gate. Lokal kontekst og stedstilpassede løsninger er viktige stikkord.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS