Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Momsfritaket avgjør om vi når klimamålene

    «Et nøkkelspørsmål er hvor lenge det vil bli mulig å videreføre momsfritaket for elbiler», skriver Lasse Fridstrøm i omtalen av den ferske TØI-rapporten. Illustrasjon: Klipp fra rapportens forside

    FORSKNING: Innføring av moms på elbiler vil føre til at elbilsalget i 2030 blir 30–40 prosent lavere enn det vil bli med fortsatt momsfritak. Dette er ett av resultatene i en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). 

  • Nei, EU har ikke varslet forbud mot eksosbiler

    «På sikt vil EUs strategi kanskje overflødiggjøre de norske elbilinsentivene og slik gjøre det mulig å gjeninnføre bilavgifter – for eksempel i form av veiprising – som fordeler veibrukskostnadene mer rettferdig og rasjonelt mellom alle typer trafikanter», skriver Lasse Fridstrøm. Illustrasjonsfoto fra Nederland: F. Dahl

    KOMMENTAR: EUs klimapakke ‘fit for 55’ ble lansert den 14. juli. Mediene har tolket pakken dithen at EU vil forby bensin- og dieselbiler fra 2035. En mer dekkende beskrivelse ville være at Europakommisjonen foreslår å innføre engangsavgift på nye personbilers CO2-utslipp fra 2035, 28 år etter at det samme skjedde i Norge.

  • Sterk nedgang i antall drepte i trafikken i Europa

    Sterkere nedgang i antall drepte i trafikken i fjor i 32 europeiske land sett under ett (17,2 %) enn i Norge isolert sett (13,9 %), leser Rune Elvik i ny europeisk statistikk. Likevel, og til tross for en sterk økning i antall hardt skadde i trafikken i Norge i fjor, beholder Norge «for sjette år på rad stillingen som det mest trafikksikre land i verden, muligens unntatt noen små øystater i Stillehavet», poengterer han. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    KOMMENTAR: Antall drepte i trafikken gikk ned med 17,2 % i 32 europeiske land i 2020. Det er den største årlige nedgangen som noensinne er registrert. Mindre trafikk som følge av nedstenging av samfunnet under koronapandemien er viktigste forklaring på nedgangen.

     

  • Hvem er positive til bompenger, hvem er negative?

    Ja eller nei til bompenger.  «Ulike former for trafikantbetaling vil (…) sannsynligvis utgjøre en sentral del av norsk samferdselspolitikk også i tiden framover», skriver artikkelforfatteren. «Ut fra et slikt perspektiv er det viktig å forstå hva som kan forklare motstand til eller støtte for bompenger.»  Illustrasjonsfoto: F. Dahl/TØI

    FORSKNING: «Å få mer kunnskap om motstand mot bompenger er viktig fordi det kan synliggjøre hvilke dimensjoner som oppfattes spesielt problematiske for ulike segmenter av befolkningen», skriver Petter Christiansen i denne artikkelen. Han har funnet noen forklaringer.

  • Samferdsel:

    Takk for det gamle, velkommen til det nye

    Samferdsel før og nå. Det var en gang … Inntil for drøye fem år siden kom Samferdsel ut på papir. Foto: F. Dahl

    DAHLS NOTATER: Dagen er kommet da Samferdsel lukker spaltene for stoff fra andre enn ansatte i Transportøkonomisk institutt (TØI), som utgir publikasjonen.

  • Godskapasitet, klimakutt – NTP gir ikke svar

    Godstransport i hovedstadsregionen. «Godstransport fremstår kanskje mindre spennende enn persontrafikken, men er helt sentral både for næringslivets konkurransekraft og for muligheten til å nå norske klimamål», skriver Øyvind Såtvedt. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    DEBATT: Osloregionen er kritisk til det lave ambisjonsnivået for effektiv og klimavennlig godstransport i Nasjonal transportplan (NTP). 

  • Nedleggelsen av Samferdsel:

    Dårlig nytt for norsk forskningsformidling

    Snart slutt på Samferdsel i nåværende form. «TØI skal ha ros for å ha opprettholdt Samferdsel under skiftende og krevende rammebetingelser», skriver innsenderne. «TØI har tatt samfunnsansvar og dekket kostnaden ved utgivelse, mens nytten har tilfalt hele samfunnet.» Illustrasjon: Klipp av innholdsfortegnelsen i Samferdsels papirutgave i desember 2015 – den siste før Samferdsel ble et rent nettsted

    DEBATT: «Det at vi nå står uten en fellesnasjonal kanal for populærvitenskapelig forskningsformidling gjør oss til et fattigere samfunn og vil etter vår mening svekke norske transportfaglige miljøer på sikt», skriver forskerne bak dette innlegget.

  • Generasjonenes liv i byen og på landet

    Mangel på P-plasser. «I byene, især i Oslo, er knappheten på parkeringsplasser trolig med på å skyve barnefamiliene ut i omegnskommunene», skriver Lasse Fridstrøm. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    KRONIKK: Harde data fra befolkningsstatistikken har en historie å fortelle om hvordan barnefamiliene vender byen ryggen, mens omegnskommunene tar imot dem, og mange – men ikke alle – utkantkommuner avfolkes. Et særlig tydelig bilde får vi ved å følge hvert enkelt fødselskull opp til 40 eller 80 års alder. 

  • Vestlendinger bør få sove seg langt av gårde

    Nattog. «Hadde det kanskje vært bedre å la all nattogstrafikk lyses ut som én pakke for hele Norge, med forbindelser til Sverige og eventuelt Danmark?», spør Svein Skartsæterhagen. «Kan oppdelingen i trafikkpakker bli en begrensning for framtidig tilbudsutvikling?». Illustrasjonsfoto: Norske tog

    DEBATT: «Da jernbanetunnelen gjennom Oslo åpnet i 1980, ble det mulig med nattog som går gjennom Oslo, men dette er aldri forsøkt», skriver Svein Skartsæterhagen i dette innlegget. Han ser muligheter for nattogforbindelser – uten togbytte i Oslo – mellom Vestlandet og henholdsvis Trondheim, Stockholm samt Göteborg–Malmö–København.

  • Derfor legges Samferdsel ned som uavhengig nettsted

    Et annerledes Samferdsel. Før pinsehelgen publiserte Samferdsel nyheten om at nettstedet går over til å bli et rendyrket TØI-forum. Nå skriver TØIs kommunikasjonssjef, Harald Aas, om bakgrunnen for denne forandringen.

    Samferdsel legges fra 1. juni 2021 ned som uavhengig nettsted for samferdselssektoren. Årsaken er manglende finansiering. Nettstedet vil bli videreført som en kanal for publisering av forskning fra TØI tett koplet til TØIs internettsider toi.no. 

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS